tisdag 4 januari 2011

Första pimpelborren

Erik o jag testade vinterfiskets ädla kons.

Men var fanns fiskegrejerna?
Efter en stunds förtvivlat letande hittade vi slutligen ett pimpelspö bland all bråte i bon och en balanspirk som jag först inte trodde så mycket på.

Oväntat bra

Det var dubbelis och vi skulle ju bara testa lite så hålet borrade vi strax utanför en brygga.
På det viset kunde Erik sitta säkert eftersom vi inte hittade isdubbarna.
Isen var där vi borrade, säkert 20 centimeter.

Erik har den rätta knycken

Ner med balanspirken och några stora drag och dunkar i botten, så har jag lärt mig.
Sedan några mindre med någon sekunds väntan 10 centimeter ovanför botten.
Dunk (ett litet dunk) så satt en liten abborre på kroken.

Eriks fina fångst

Vi blev nog lika överraskade alla tre, Erik, jag och abborren.
Vi släppte i firren och nu var det Eriks tur.
(Han hade ju sett hur man skulle göra ;-)
Någon minut senare så hade Erik fått sin första abborre på pimpelfiske.
Vi hade en mysig stund där på isen och vi kommer garanterat att pimpla fler gånger i vinter.

1 kommentar:

  1. Skrivet 5 jan 2011 12:58 Farmor o Kjell

    Duktigt gjort Erik.
    Anmäl
    Skrivet 12 jan 2011 16:34 Mikael Andersson

    Ja han är en riktig fiskargubbe!

    Micke

    SvaraRadera

Liknande inlägg

liknande