tisdag 3 april 2012

Rapport från Äventyrsklubbens träff

Killarna pratade stenålderska, skrattade och hade kul hela dagen.
Bara tio meter från bilen upptäckte vi spännande spår i den lilla snön som låg kvar på skogsvägen och killarna gissade rätt. Grävling med de långa klorna och räv.
Sen utforskade vi stora klippblock, vi klättrade på och kröp under de maffiga stenarna.
Jag erkänner, jag gillar fortfarande att klättra i träd och på stora stenar samt att krypa på alla fyra och skita ner mig. Det är en underskattad aktivitet, enligt mig.
Erik tar klivet ner under stenbumlingen
Äventyrsklubben bestod den här gången av: Erik, Oskar, Oliver samt jag och vi hade som tema på den här träffen att göra ett vindskydd samt ha kul förstås.
Killarna hjälptes åt att bära pressningen med rep under dagen.
Snart kom vi fram till ett stort klippblock som genast undersöktes, vi gjorde flera fynd av gammalt skrot som kastats där för länge sedan.
Oskar klättrade lite våghalsigt upp och jag ställde mig under i fall att, och nog blev det ett fall alltid, men jag lindrade det något och allt gick bra.
Efter en kontroll av skrubbade knän och visheten om risken att klättra utan att vara säkrad så gick vi vidare (efter incidenten lugnade killarna ner sig och klättrade lite försiktigare).
Tur att jag stod beredd här under när Oskar kom farandes
När jag hämtade grabbarna på morgonen slog vi vad om hur många olika fåglar vi skulle se under dagen, jag trodde 10 st, Erik trodde 8, Oliver 11 och Oskar gissade på att vi skulle se 5 olika fåglar.
I bilen på väg ut till Hedlandet såg vi grågås och trana på gärdet vid Tandla men det räknades inte, för vi skulle bara räkna de fåglar som vi såg efter att vi lämnade bilen.
Det var en ganska kall dag så det var relativt tyst i skogen.
Innan lunch hade vi bara sett koltrast, kungsfåglar, samt kråka.
Nu var det dags att bygga vindskydd och det fick killarna göra helt själv, och det gjorde de bra.
Efter lite mat gick vi vidare mot fågeltornet, där såg vi knipa och dopping så nu hade vi 5 olika fåglar och Oskar var nöjd, han ville inte se fler fåglar.
Nu drog vi upp i skogen mot en gammal geocach. Oliver tog GPS:n och med hjälp av den så sökte vi oss fram och hittade rätt.
Här uppe låg även ett gammalt gravröse och det var jättefin utsikt.
Vi funderade på hur det såg ut här för några tusen år sedan och hur folk levde då.
I skogen på väg tillbaka till bilen hörde vi och såg en nötväcka, Oskar blev orolig att han skulle förlora sin förstaplats som fågelgissare.
Men det skulle visa sig att han vann, 6 olika fåglar fick vi i hop.
(Vi hörde trana, grågås, talgoxe, blåmes och skogsduva, vi skymtade skata och eventuellt en tjäderhöna, men eftersom vi inte såg dem tydligt räknade vi dem inte.
Vid fyratiden var vi åter hemma.
Killarna var rosenröda i ansiktena och ganska trötta.
Oskar tar en titt under stenen


Vilken fin skog vi hittade, riktig trollskog.

En djup klippskreva som killarna undersökte

Första kontakten med naturen den här dagen blev ett grävlingsspår
Vi hade haft en kul, spännande och fin dag tillsammans, tack för det.

4 kommentarer:

  1. Som gammal äventyrare blir man lite avis på er. Ja nu fins det mycket att upptäcka i naturen och ni verkar ha hittat en hel del av vad naturen har att ge. Att ha kul tillsammans är en viktig del av träffarna, låter som om ni har hittat rätt väg.
    Hälsa grabbarna och ha det så gott. Följer er på sidan. Hasse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hasse!
      Ja vi har jättekul och killarna är duktiga, hoppas du kan hänga med någon dag, funderar på att klättra vid Tumbo någon helg.
      Micke

      Radera
  2. Ser härligt ut Micke!

    Jag var själv ute häromdagen och hoppade runt, klättrade och lyfte saker i det bästa gymmet som finns: naturen.
    Jag har för mig att jag har tipsar om MovNat-konceptet (finns flera liknande, till exempel Primal Blueprint) som går ut på att just hitta tillbaka till fysikens rötter: http://www.youtube.com/watch?v=SKGF-ErsJiI

    Glad påsk!

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset!
    Var nere i Skåne över påsken där såg jag ett gym som hade öppnat en utomhusdel, det såg ut som en slags hinderbana. Om de bygger en sådan här i stan så är jag den första att lösa årskort.
    Men annars har vi ju som sagt naturen och den är gratis.
    Vi ses :)

    SvaraRadera

Liknande inlägg

liknande