fredag 5 september 2014

Test Bergans Rondane 65l

Bergans Rondane 65l växer med uppgiften
Det senaste halvåret har jag och Bergans Rondane 65l hållit i hop i vått och torrt och vi kommer garanterat hålla i hop ett tag till.
Notera att jag har en vattentät plastficka på bröstbandet med karta och kompass i.
Efter att jag dagligen använt en större och tyngre säck från Svenska Snigeldesign bestämde jag mig för att köpa en lättare variant från grannlandet Norge. Valet blev en av Bergans nya extra lätta säckar, Rondane.
Det jag gillar med Rondane är att den har ett skönt bärsystem som dessutom är justerbart efter rygglängd, den har en ryggplatta vilket underlättar packning och samtidigt gör den skön att bära.
Man ska dock komma i håg att en ultralätt ryggsäck ska aldrig packas för tung. Det är ju det som är hela grejen med en lätt säck att den just ska vara lätt.
Den totala vikten på min säck med utrustning för ett par nätter i skogen ligger på cirka 9-13 kilo och det är inga problem att vandra eller cykla med den vikten.
Jag har burit cirka 22 kilo och det har gått, men då känner man efter ett tag att säcken inte är byggd för så tung packning. Upp till 15 kilo är perfekt för Rondane.
Bergans produkter är kända för sin goda kvalitet och funktion, det gäller även den här säcken. Så jag blev inte besviken.
Det är lätt att hitta och få snabb överblick över utrustningen när man kan öppna hela fronten.
Topplocket är fast och innehåller en mycket rymlig ficka, jag hade dock önskat att det gått att justera locket i höjd.
Säcken går att öppna i botten. Där kan man dela av säcken eller öppna hela utrymmet. Där har jag Hilleberg tarpen, bivanorak och Expeds byxholkar.
Det går även att öppna hela framsidan på ryggsäcken så att man snabbt kommer åt utrustningen.
Sidofickorna och ryggfickan är perfekt för vattenflaska, kök, mat eller regnställ.
Fickan på höftbältet är för litet för att rymma mer än nycklar eller ett litet första förband. Jag hade önskat en dubbelt så stor ficka. Sedan är jag lite förvånad att inte Bergans valt att sätta en kombinerad visselpipa och spänne till bröstbandet.
Har man bara lite packning med så går det enkelt att tighta till säcken med remmar.
Det går även bra att ha vätskesystem i säcken.
kort sagt så är Bergans Rondane 65l en ryggsäck som jag kan rekommendera med gott samvete, det finns även en som har ett bärsystem mer anpassad för kvinnor.
Topplocket är mycket rymligt
Fakta:
Bergans Rondane 65l
Bärsystemet går att justera efter bärarens längd, mellan 160-200 cm
Vikt 1,4 kg
Rymmer 65 liter
Pris cirka 1800:-

Plus och minus:
 + Lätt
+ Rymlig
+ Bra bärsystem
+ Justerbar rygglängd
+ Öppningsbar i botten
+ Helt öppningsbar framsida
+ Delbar botten
+ Öglor för att fästa, tält, sovsäck eller liggunderlag
+ Möjlighet till vattensystem
+ Komprimerings remmar för att tighta till säcken
+ Fästen till vandringsstavar eller isyxa

- Saknar visselpipa
- För liten ficka på höftbältet
- Ytterfickorna är lite trånga
- Regnskydd ingår inte
Rygglängden justeras enkelt med kardborre.

Under dragkedjan i botten har jag tarp, poncho och regnbyxor.

Liggunderlaget har jag satt dit.
Notera luftspalten mot ryggen, bra ventilerad alltså.
Bergans Rondane 65L, får 3 av 5 Näräventyr i betyg
#Bergans

6 kommentarer:

  1. Tack för en intressant recension. Tror du denna ryggsäck är lämplig för city-backpacking för en 20-årig kille? Säg att man gör turer på 2-3 veckor kanske. Du säger att man inte ska lasta den tungt och att det känns att den inte är gjord för det. Hur känns det? Risken finns att det kommer bli ganska tungt om jag ska ut och resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du ska använda den till city-backpacking så behöver du inte bära med dig maten och ska du till varmare länder så går det inte åt så mycket kläder. Men jag tror det blir ett gränsfall i storlek, det beror helt på vart du ska och vad du tar med. dunjacka eller t-tröja?
      Mitt råd är att du väger all utrustning som du ska ha med och då menar jag all utrustning inklusive pass, vattenflaska, kamera, mm..
      Hamnar det kring 15 kilo är det inga problem, närmare 20 och lite över, ta en annan säck..
      Lycka till :)

      Radera
  2. Okej, tack för tipset! Ska göra en provpackning nästa helg och se vad allt väger in på.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Tack för ett bra test! Jag hittar inte så mycket på nätet om denna ryggsäck så ditt inlägg var intressant.

    Några funderingar. Blir den varm mot ryggen eller hur funkar ventilationen? Hur är tyget? Kollat på deras Helium men känns kanske tunt? Du gav den 3 av 5. Vad är det som drar ner betyget? Jag är ute efter en lättare ryggsäck på mellan 60-70l och denna är med i mitt urval där annars Exped Thunder 70l ligger bra. Erfarenhet av den eller andra alternativ?

    Stort tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stefan!
      Anledningen till att betyget blev 3 av 5 är bland annat följande:
      1. Fast topplock är bra med liten packning, men om man vill lägga något under topplocket på en välfylld säck så är det en fördel om man kan justera höjden.
      2. Låga och trånga sidofickor.
      3. Små fickor på höftbältet.
      4. Avsaknaden av visselpipa (lätt att sätta dit själv, men borde vara standard).
      Nu har jag använt min Rondane 65 i ytterligare tre år och den är fortfarande en av mina favoriter.
      Jag har även en Exped Thunder 70l som jag skaffade för att få med skrymmande vinterutrustning. Vi får se om det kommer en test av den med om ett tag. Men till vardags och för allt utom längre vinterexpeditioner så passar Rondane mig bäst hittills. Och ja, jag blir varm på ryggen, men det blir jag av de flesta säckarna. Lycka till med ditt kommande val :)
      Vänligen Micke

      Radera
    2. Stort tack för svar! Vi får se vad det blir :)

      Radera

Liknande inlägg

liknande