Fototips



Näräventyrs fototips
Att fotografera kan vara så mycket mer än att knäppa ett kort.
Med de här tipsen hoppas jag att du ska få hjälp till en bra grund att stå på oavsett om du är nybörjare, eller om du hobbyfotograferat en tid men vill ta ett steg till i din utveckling.

Teknik/estetik.
I de flesta konstformer krävs en viss teknisk kunskap, så även i fotografi.

Lär känna din kamera.
Lär dig kamerans funktioner, möjligheter och begränsningar tänj på utrusningen och pressa dig och kameran för att se vad som funkar eller ej.
Bli inte slav under tekniken, lär dig hantera utrustningen, det är du som bestämmer hur bilden ska bli inte kameran.
Även med enkel utrustning går det att ta bra bilder om du kan fotografins grunder och känner kameran.
Det finns ett talesätt bland fotografer: En bild kommer som en snigel och försvinner som en blixt.

Vilken kamera ska man välja?
Fabrikat spelar inte så stor roll, de är likvärdiga i respektive prisklass och kategori.
Vad ska du ha kameran till är däremot ett viktigare argument, gillar du teknik eller ska den tåla vatten?
Det är inte kameran som tar bilder den gör bara som du säger.
Ibland hör man att, ”inte konstigt att det blir bra kort med så dyr kamera”.
Det går att ta bra bilder med mobilkamera, men med vissa begränsningar naturligtvis.

Bildens uppbyggnad och hur man läser bilder.
Över eller undervattensbilder, fallskärmshopp eller porträtt, reklam eller natur, alla bilder har ett gemensamt, att förmedla något.
Vad vill du förmedla med dina bilder, hur ska du göra för att få fram det du vill berätta?
Det finns några grundläggande regler som du enkelt kan använda dig av.
Mobilkamerabild.
Hel halv & närbild
En enkel regel för att få en intressant bildvariation är att ta minst tre bildvarianter, en helbild, en halvbild samt en närbild för att komplettera de andra bilderna.

Vad kommer med på bilden?
Tänk på förgrund, mellangrund och bakgrund.
Förgrunden är bra att rama in motivet med, eller skapa spänning och djup.
Bakgrunden är viktig, lika viktigt som själva motivet. Utnyttja bakgrunden i stället för att motarbeta.

Glöm inte att ha roligt och lek med kameran



Variera utgångsläget
Variera mellan tele, macro & vidvinkel, kryp & klättra. Med & utan blixt.
Överraska…
…dig och andra med nya bildlösningar.
Färg eller S/V?
Om du fotograferar i S/V bör du tänka mer på formen.
Tänk på balans & obalans i bilden
Former, linjer, mörker & ljus samt diagonaler gör att bilden får balans eller ej.

Med en två megapixel mobilkamera går det också att ta ganska bra bilder


Beskär bilden i sökaren
Det är oftast bäst att beskära bilden när den tas, då blir du tvungen att tänka efter. Annars är det lätt att tro att bilden går att fixa sedan.
På väg hem eller bort?
Hemåt till vänster och bortåt till höger som man läser en bok, utnyttja det.
Kund/betraktaren:
Vem ska se bilderna, vad ska de användas till?
Påläst:
Ta reda på så mycket som möjligt om den/det/platsen du ska fotografera innan du börjar.
Förberedd:
Var förberedd och på rätt plats vid rätt tillfälle.
Bildlista:
Fundera igenom vad du ska ha med för typ av bilder hem.
Hel halv närbild:
Glöm inte variationen eller håll dig till en ren form.
Mål:
Sätt upp mål för bildreportage som du vill göra.
Magkänsla:
Magen måste alltid få vara med och bestämma.



Vad ska du ta för bild?
Det är du som bestämmer hur bilden ska bli, även om det är ett dokumentärt reportage. Vad ska bilden förmedla? Hur ska du göra?

Nära eller långt bort
Exempelvis en båt ”långt ute på sjön”. Placera båten högt upp i bilden så att det blir mycket vatten framför/nedanför båten, kanske stående bild för att kunna få ännu mer vatten i förgrunden. Bild föreställande ”båt hemma i hamn” tvärs om, lite vatten i förgrunden och båten kommer närmare.
­­

Fotografera med lysrörsbelysning
Har ni råkat ut för konstiga färger när ni fotograferat utan blixt i lysrörsljus?
Jag var i Fröslunda i dag på ett jobb och där blev det så.
Så här är det:
Lysrör (i alla fall standard rör) ändrar färg med en viss frekvens, som inte går att uppfatta med ögat.
Och om du fotograferar på korta tider, uppträder en konstigt ljusfenomen som är svårt att filtrera bort, bilderna blir gröna och magenta färgade.
Tar man bilden med längre exponeringstid så hinner lysröret blanda färgerna och bilden blir jämn i färgen.
Kolla på de här bilderna:
Canon EOS 5D Mark II, EF16-35mm f/2.8L II USM, Automatisk vitbalns, 1/640 sek f/2,8. Ser ni färgen på taket, lite rödtonat och golvet går i grönt.
Samma exponeringstid 1/640 sek f/2,8 Exponeringen efter ser ut så här. Grönt tek och lite rödare golv.

1/50 sek, f/10 Den här rutan har samma ljus i hela rummet, om något gult eftersom jag inte ställt vitbalansen än.

Jag har inte gjort något med bilderna, så här ser de ut direkt efter exponeringen.
Så mitt tips i dag är att vitbalansera och exponera med lite längre tider för att få ett bra och jämt ljus.
Lycka till!

..fortsättning på konstljusfotografering:
Kom just hem från Åkersstyckebruk, jag var där och fotograferade ishockeymötet mellan Åker och Nyköpings hockey.
Nu har de fått ny belysning så ljuset fungerar bra, men det blir ännu bättre om man ställer in manuell vitbalans.
Jag ska visa er.
Kolla på bilderna här nedan, den första är fotograferad med automatisk vitbalans, den andra har jag ställt vitbalansen och den sista har jag ökat exponeringen med 2/3 steg.
Alla bilder plåtade med AV, f2.8, och en slutartid på ca 1/2000s, ISO 4000.
Om kameran själv får bestämma.
Och när jag talar om hur ljuset är…
Mycket ljus lurar kameran, därför överexponerar jag 2/3 steg.

Så här blev bilden i tidningen i dag efter att jag ökat kontrasten något.

Så här lyckas du med dina fyrverkeribilder i kväll!
Har du testat att fotografera det fina fyrverkeriet på nyårsaftonen?
Blir inte bilderna riktigt som du vill?
Så här brukar jag göra och tänka:
Foto: Mikael Andersson, 70-200mm. bilden är tagen från nionde våningen på Tegelbruksgatan.
Vissa kompaktkameror och mobiltelefoner har begränsningar i exponeringstider och möjlighet att exponera i dåligt ljus, vilket gör att det kan vara extra utmanande att få bra fyrverkeribilder med den typen av kamera.
Men prova att göra så här:
Stäng av blixten och försök ställa in kameran/mobilen på mörkerbilder, det brukar stå ”kväll” eller ”mörkerbilder” i menyn, eller så är det en symbol på en måne eller liknande.
Vissa kompaktkameror har till och med en symbol för fyrverkeri.
Visst går det även att använda blixten för att lätta upp folk i förgrunden men det är alltid lurigt med blixt, särskilt om det snöar för då blir bilden alldeles prickig.
Prova innan på kvällen, ta bilder över hustaken med några gatlyktor med, syns gatlyktorna bra så är chansen stor att även fyrverkeriet kommer med.
Har du en systemkamera så rekommenderar jag att du ställer kameran på ett stativ eller tar stöd mot en stolpe eller ett räcke.
Ställ skärpan manuellt om du inte har snabb och säker autofokus och blända ner ett par steg till f3,5-4,5.
ISO 400 fungera bra.
Jag brukar exponera med ett program som heter ”Bulb”. Det innebär att när man trycker ner avtryckarknappen så öppnas kameran och när man släpper avtryckaren så stängs slutaren.
Fördelen med den metoden är att du kan själv avgöra vad du vill få med på bilden.
Håller du ner knappen från att raketen lämnar marken till att den exploderar i ett fint stjärnregn så får du som en blomma med stjälk.
Men då måste du använda vidvinkel eller stå på en höjd långt bort.
Du får räkna med exponeringstider på cirka 3-10 sekunder om du då kan se bilderna mellan exponeringarna så kan du göra korrigeringar med skärpan och bländaren.
Om du har en trådutlösare kan du med fördel använda den för att minimera rörelseoskärpa.
Glöm inte förgrunden.
Visserligen kan det vara snyggt med rena fyrverkeribilder men en förgrund eller bakgrund som gör att man ser var det är någon stans tillför också mycket till bilden.
Det beror på vad man vill fånga på bilden eller vad du vill berätta.
Glöm inte att ladda batterierna!
Långa exponeringar och kyla äter batterier.


Tips inför ett kameraköp!

Jag funderar på att köpa en systemkamera till familjen.
Många som frågar mig om tips inför kameraköp gör det felet att de köper ett nytt och dyrt värstingkamerahus och sedan har de inte råd med bra objektiv utan köper billiga plastobjektiv utan skärpa ljusstyrka.

Kul bild tagen utan systemkamera, det går det med. Foto Mikael Andersson.




Så här resonerar jag:
Jag ska försöka köpa ett bra begagnat kamerahus som endast är använt av en hobbyfotograf.
Min erfarenhet säger att hobbyfotografer är mer försiktiga med sin utrustning och att kameran inte är använd under de sämsta väderförhållandena samt att det inte är taget lika många bilder med den.
Ett bra begagnat kamerahus för rätt pengar blir det, fabrikat spelar mindre roll, kamerorna i dag är ungefär lika bra i respektive prisklass.
Men objektiven däremot de ska ha riktigt bra kvallitet, med bländare 2,8 eller bättre, de kan givetvis också vara begagnade men de ska vara i toppskick.
Alltså mitt tips till dig som funderar på att skaffa systemkamera till familjen eller för privat hobbyfotografering, köp ett billigare kamerahus och lägg pengarna på objektiven.
Fasta objektiv är billigare, skarpare, ofta ljusstarka och smidigare än zoom.
Fick jag välja skulle jag kunna tänka mig ett enklare kamerahus med:
* 24mm f2,8
* 50mm macro f2,5
* 100mm f1,2
* möjligen en 300mm f4

OBS!
Det här är inte en köpes annons från mig det är ett tips till er.
Och du! glöm gröna rutan på kameran, den löser inte problemen eller tar bilderna som du önskar. Du måste lära dig kamerans funktioner och begränsningar.
Det är ungefär lika svårt att ta bra bilder med en systemkamera som det är med en kompaktkamera eller en mobilkamera.
Lycka till med er kamerautrustning!



Så här kan ni ta ett enkelt porträtt. 
Ta ut personen i bra ljus (ej sol eller lysrör) gå riktigt nära med ett 100mm, bländare 2,8, ställ skärpan på ögonen och ”klick” så har du ett bra porträtt. Komplettera med en helbild med miljö samt någon detalj. Här nedan kommer ett exempel på när jag gått nära motivet:

Jag hade fyra författare/artister på schemat som skulle fotograferas under dagen, först ut var Sara Kardefors, där efter Tommy Körberg, sedan var det dags för Elisabet Höglund och sist Nina Lekander.
Anledningen till att jag skulle porträttera dem var att de ska komma till det litterära gästabudet här i stan.
Ett trevligt jobb som jag såg fram emot.
Dock hade jag hört några rysliga berättelser på bildredaktionen om hur en viss Körberg hade visat sitt ogillande mot en av oss fotografer.
Men det får inte skrämma.
Innan jag träffade Tommy Körberg hade jag lite tid över så jag gick och rekade några bra foto locations där jag tänkte fotografera honom, det var nära och bra (de andra hade jag inte den tiden med så då blev det uteslutande improvisation).
Kändes lugnt.
Han kommer med taxi och vi hälsar på varandra.
Jag berättar att jag hittat några ställen som skulle passa bra att fotografera på.
- Bara det inte är långt bort, svarar han.
Jag lugnar honom med att det bara är max två kvarter bort, medan vi går i väg.
Vi korsar en liten gata efter 50 meter och då säger Tommy STOP!
-Jag går inte längre.
Men det är bara på andra sidan huset, försöker jag.
- Jag har artros i knät och kan inte gå längre, förklarar han.
PANIK! Eller nästan i alla fall.
Okey, då får vi ta bilderna här då, insåg jag och tittade mig omkring. Nada, njet och inget som jag tyckte var bra.
När någon frågar mig om fototips när man ska ta porträtt, brukar jag säga gå nära.
Så det gjorde jag.
Så här blev bilden:






Några enkla grunder i Photoshop:
Beskär bilden om det behövs
Tänk på att formatet 24x36 inte är framtaget av en slump. Börjar ni beskära bilden är det lätt att stympa bort dynamiken och förstöra helheten.

Kurvor: auto, vitpunkt eller manuellt.
Prova först med auto, blir det inte bra försök med vit, svart eller grå prick, annars är det bara att ställa kurvor själv. Om ni är osäkra på vilket färgstick bilden har, kolla i ”Bild–Justeringar–Variationer” och ändra tills det set bra ut.
Bilder med mindre gult och med hårdare kontrast upplevs som skarpare det blir mer studs i bilden.

Lasso med ludd och omvänd markering
Lätta upp eller mörka ner områden på bilden. Markera med lasso med luddvärde 11, 22, 111, eller 222. Det gör en mjuk övergång. Markera runt kanterna med ludd 222 eller 111, gå upp i menyn -markering – omvänd och mörka ner runt kanterna. Detta gör att blicken dras till det ljusare i mitten. (allt efterarbete ska vara osynligt)

Summa-summarum…
Hel, halv & närbild, kryp & klättra, hem eller bort, förgrund, inramning, tele och vidvinkel samt den viktiga bakgrunden.

Glöm inte att jobba med förgrunden:)

Om ni har frågor så är det bara att ställa dem här nere i ”kommentarer”.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande