tisdag 20 januari 2015

Tillaga Sprängticka

Vi kokade Sprängticka i helgen
Det här är Sprängticka. Den är en svamp som ser ut som en skada på björken. Egentligen ingår den inte i allemansrätten och får därför inte plockas utan markägarens tillåtelse. Det är mycket man inte får. Hoppas inte markägaren saknar den här Sprängtickan ;P

I helgen hittade vi på mycket mys och bus i skogen, bland annat så plockade vi lite Sprängticka och kokade.
Det var första gången som jag tillagade och smakade Sprängticka, jag tycker det smakade kanon. Jag kommer garanterat koka mer.
Jag fick frågan om man kan göra te på stensöta också, så jag tänker prova det med.
Erik hade en kompis med också och vi grillade korv tillsammans, jättemysigt.
Så här tillagade jag sprängtickan:
Jag skar försiktigt bort en del av sprängtickan från björken, biten var stor som en golfboll. Jag delade upp den i mindre skivor, cirka en centimeter tjocka och kokade dem i nästan en timma (de ska/kan kokas i flera timmar). Sedan lät jag teet stå kvar i kastrullen så att grumlet fick sjunka ner till botten.
Sedan var det bara att dricka. Honung är perfekt att söta med om man vill.
Ska testa att koka te på stensöta också.
Det var vårflod i januariskogen.
Kniven är favoritverktyget i skogen.
Länkar till mer information om Sprängtickan:
Wikipedia
Sprängticka/Chaga
Allemansrätt

2 kommentarer:

  1. Har läst om denna svamp på flera ställen på sistone och blir lite nyfiken på att testa själv, så jag ska nog ta och leta upp en jag med :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det måste du göra! Det blev faktiskt en favorit och nu vet jag vad jag ska ha som surrogat till kaffe på överlevnadskursen i sommar ;)

      Radera

Liknande inlägg

liknande