måndag 15 april 2013

Smådopping

Första gången jag såg en Smådopping
Jag tror i alla fall att det var en sådan.
Bilden är mycket delförstorad, men jag passade på att ta en bild när den simmade förbi änderna. Bilden tog jag nu på morgonen.
Först trodde jag att det var en fågelunge, men efter lite koll i fågelböckerna så tror jag att det var en smådopping.

Så här står det i Wikipedia:
Utseende
Smådoppingen är en liten kompakt dopping med rund kropp, kort hals och tufsig "stjärtlös" stjärt. Den är 23-29 cm lång, har ett vingspann på 40-45 cm och väger 130-236 gram. De vuxna fåglarna är omisskännliga i sin sommardräkt, med rödaktigt bakhuvud och kinder och en intensivt gul fläck bakom nedre delen av näbben. Dess ben sitter mycket långt bak på kroppen så att den har svårt för att gå.
Utbredning
Smådoppingen har ett mycket stort globalt utbredningsområde och häckar i Europa, Centralasien och söderut till Nya Guinea och i större delen av Afrika, både i nordväst och söder om Sahara. De fåglar som häckar där vattnet fryser på vintern är flyttfåglar och flyttar vintertid till kusten eller sjöar med öppet vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande