lördag 3 mars 2012

Portad

Den här porten mitt inne i Eskilstuna sätter fart på min fantasi.
En kusligt vacker port mitt i stan
 Här skulle man kunna göra något, organisera seriös och säker klättring och innanför portarna borde det gå att hitta på spännande saker.
Vad finns egentligen bakom dörrarna, är det någon som vet?
Obs! jag uppmanar ingen att vare sig klättra eller ta sig in i berget.
Men jag är minst sagt nyfiken.
För något år sedan var jag inne i Djurgårdsberget och det var en resa i tid och rum, jag har även varit inne i Ärnaberget men där är det mest lager.
När jag tänker efter så har jag varit inne i ganska många spännande bergsrum, här är några:

* 5 öre fortet i Oxelösund, är öppet vissa dagar, kan varmt rekommenderas.
* Sala silvergruva med spännande historia och fin omgivning, rekommenderas.
* Musköbasen med sina gigantiska bergsrum, plus diverse andra militära och hemliga underjordiska byggnader som tyvärr inte är öppna för allmänheten.

Jag vet inte vad det är som fascinerar mig med den här typen av byggnader. Kanske för att det är lite "hemligt" och undangömt. För det är ofta förvånansvärt stora rum som ryms i bergen.

2 kommentarer:

  1. Ahhh - vad häftigt. Älskar att "hitta" platser som denna. En gång hittade jag och en kompis en betongvägg ute i skogen. Vi gick längst en liten stig och på höger sida fanns en kulle ... plötsligt såg jag att det var något fel. Gick fram och skrapade bort lite mossa ... natursten var plötsligt gjuten betong. *spännande* :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mattias!
      Visst är det kul med gamla lämningar i skogen, och faktum är att det finns massor av sådana här "glömda" ställen runt om kring oss.
      Ps: Syns vi på vildmarksmässan?

      //Micke

      Radera

Liknande inlägg

liknande