tisdag 15 april 2014

Möte med vildsvin

Öga mot öga med vildsvin
Äntligen mötte jag vildsvin i skogen
Freja bland ramslöken ute på Lövöns naturreservat.

Det låter lite konstigt, men jag har väntat på den här dagen länge. Man har sett spår i skogen efter dem och jag har funderat på när och hur det första mötet kommer att bli. Nu vet jag.
I lördags fick jag med Erik och Susanne ut på en tur till Lövöns naturreservat utanför Biby.
Det var en helt otrolig förmiddag i en helt fantastisk natur. Lövön kan varmt rekommenderas.
När vi lämnade bilen slog vi som vanligt vad om hur många olika sorters fåglar vi skulle se under turen.
Erik tippade på 5 fåglar, Susanne gissade på 7 och jag drämde till med 10 olika fåglar.
Efter en stund stannade vi för en fika. Erik och jag passade på att ta lite björksav (jag vet att det inte ät lämpligt i ett naturreservat, men vi kunde inte låta bli).
Erik har haft ont i ett knä en tid och det var han som ville dricka lite björksav, det ska ju vara så bra för kroppen, sa han.
Efter fikat så hittade Erik ett fint fällhorn från en råbock. Han blev mycket glad för det.
Vid den här tiden låg Eriks gissning bäst till för då hade vi sett följande fåglar: trana, fiskmås, koltrast, björktrast, ringduva och talgoxe.
Fällhornet som Erik hittade
Så här nöjd och glad blir man när man hittar sitt första fällhorn i skogen :)
Efter en liten stunds vandring, stärkta av björksav började Freja markera att det var något skumt framför oss. Jag tänkte att det kanske är folk i skogen eller något annat.
Rätt som det var stod vi öga mot öga med minst tre vildsvin.
Det var en häftig känsla och jag tror jag fick lite frossa faktiskt. Kanske lite fånigt, men för mig var det ett "grymt möte".
Här mötte vi vildsvinen, ni ser vid rötterna på eken där de har bökat. Så nära var de när vi såg dem.

Vildsvinen var cirka 30 meter från oss när de sprang in i skogen. Det var åtminstone en ung gris och en större. De andra såg jag inte så tydligt.
Vi var glada och upprymda av naturupplevelsen vi just varit med om. Det var inget dramatiskt bara stort på något sätt.
Vi vandrade vidare längst ut mot udden där vinden låg på från östra Hjälmaren. Där vände vi sedan tillbaka via stigen som går runt reservatet. Vi vandrade genom doftande skogar av ramslök och hade hela tiden Hjälmaren som fond om kring oss.
Efter en stund blev det lite svårt med markeringen och vi hamnade i närheten av platsen där vi tidigare sett vildsvinen.
Och mycket riktigt. Där var grisarna igen. Jag såg bara en buske som rörde sig och något mörkt som sprang i väg, men Susanne såg dem tydligt. Då var de bara cirka 10 meter från oss.
Skönt att mötet gick så bra. Men vi blev lite förvånade att de var så nära oss hela tiden, vi smög ju inte direkt.
Vi kom hem klockan 14.00 och då hade vi varit ute i fyra timmar och sett, inte bara vildsvin utan 15 olika fåglar också.
Freja undersöker ett stort grävlingsgryt
Erik fixar lite god och läkande björksav. Efteråt pluggade jag igen det lilla hålet i björken och platsen var utanför själva reservatet.
Slurp, va gott med björksav!
Lövöns naturreservat.
Skön paus..
Vilken fin dag och vilket näräventyr:)

1 kommentar:

  1. Hej hittade inte Löfön på karta, finns det skylt, hur ska man hitta dit?

    SvaraRadera

Liknande inlägg

liknande