tisdag 1 april 2014

Fågelräkning

Så in i vassen med fåglar
På Hedlandet hörde jag bara sothönan, men på Ekeby våtmark kunde jag komma dem nära.

Helt makalöst vilken dag det har varit och vad många fåglar jag sett. Tre sorter som jag aldrig sett tidigare.
Otroligt va!
Här kommer dagens fåglar.

1/4
Fågel                      Plats
Gräsand                  Skogstorp
Storskrake                   -:-
Björktrast                    -:-
Koltrast                       -:-
Knipa                          -:-
Vigg                            -:-
Talgoxe                       -:-
Gulsparv                     -:-
Bofink                         -:-
Skata                           -:-
Trana                      Rossvik
Sångsvan                    -:-
Grågås                    Tandla
Tofsvipa                    -:-
Kråka                        -:-
Ormvråk                 Hedlandet
Knölsvan                      -:-
Korp                             -:-
Blåmes                         -:-
Gröngöling                  -:-
Fiskmås                       -:-
Hackspett               Kjula
Kaja                       Hällberga
Skäggdopping        Ekeby våtmark
Sothöna                        -:-
Kanadagås                    -:-
Skrattmås                     -:-
Sädesärla                      -:-
Storskarv                      -:-
Sävsparv                       -:-
Snatterand                     -:-
Bläsand                         -:-
Pilfink                           -:-
Bläsanden är bakom gräsänderna, alldeles i närheten av parkering och gångstråk. Ekeby våtmark.


Årets första sädesärla.
Första gången jag såg en sävsparv.
Och första gången jag såg snatteränder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande