måndag 31 mars 2014

Snacka om #ForestFaces

Spårade upp en dödskalle
Vad tror ni att det är för en skalle, räv eller grävling?

Jag var ute och tränade spårning med Freja i dag. Jag gick ut cirka 100 meter och vek av 90 grader och gick cirka 10 meter till. Där lade jag min ryggsäck och lite godis.
Sedan gick jag i en båge tillbaka till bilen där Freja satt och var ivrig för att komma ut.
Den här gången gick det faktiskt mycket bättre än förra gången. Hon gick mer säkert och hade näsan i mitt spår oftare än tidigare, när hon kom fram till stället där jag hade vikit av så tappade hon spåret och stannade, men hon hittade fort tillbaka. Strax var hon framme vid ryggsäcken och godiset.
Bra jobbat Freja!

Sedan tog jag av henne selen och vi gick en sväng i skogen och myste.
Solen började värma på förmiddagen och det var riktigt skönt. Jag såg svartmesar och en morkulla. Jag såg även en rovfågel som jag inte kunde säga vad det var för sort och jag hörde ett kvitter som jag inte hört tidigare heller. Det blir nog till att återkomma hit i morgon då jag kan räkna in dem :)
Sedan såg jag något som jag först tyckte var konstigt, men som jag senare förstod sammanhanget.
Det var flera träd som rötterna nästan var frilagda på och stammarna var alldeles grå. Såg mycket mysko ut.
Sedan kom jag fram till ett lerhål och då förstod jag att det var vildsvinen som kliat sig eller markerat revir på träden.
Kolla själv på bilderna.
Flera träd såg lika dana ut.

Här är lerbadet och Freja var lite sugen att testa ;)
 Bredvid ett av dessa träd låg en skalle efter ett djur. Jag är lite osäker på vad det kan vara för djur, vet du?
Jag tror att det är från en räv eller grävling, den saknade flera tänder så den dog nog av ålderdom.
Det blev ett fint näräventyr den här dagen med och i morgon då ska jag räkna varenda fågel jag ser. Det ska bli jättekul :)
Det var skönt när solen jagade bort morgonkylan i skogen

Jag vet att de är vattentäta, men jag ville inte skita ner dem ;P

1 kommentar:

Liknande inlägg

liknande