onsdag 19 mars 2014

Bästa överlevnadskniven

Här är tre exempel på bra överlevnadsknivar eller lägerknivar.
Överst: den nyinköpta ESEE-5. Mitten: Fällkniven F1, med egenmodifierat fodral ca 3 år och sist min gamla Rigid som jag köpte i slutet av 1980.

Den till vänster är en Rigid som jag köpte i slutet av 1980. Nackdelen med den är att den inte är slipad ända fram mot skaftet, vilket gör att den är svår att tälja med. Annars tycker jag att den är snygg och mycket rejäl.
Den i mitten är en Fällkniven F1 som jag haft i några år. Jag modifierade fodralet så att jag får med tändstål och diamantbryne. Toppenfin kniv, men den skramlar i plastfodralet. Fällkniven F1 är nog den bästa lägerkniven, beträffande funktion och vikt om man jämför de här tre knivarna. Den tredje som jag nyss köpt är en Amerikansk ESEE-5. Jag tyckte den var så snygg, sedan gillar jag eldborrs fördjupningen i skaftet och garantin.
Livstids garanti!
Den är visserligen stor och tung, men när man ska slå läger i skogen och inte vande flera dagar på fjället. Då passar den här perfekt. Den är lite som en spade, kniv och yxa i ett.
Nu ska jag beställa ett snyggt läderfodral med plats för tändstål och bryne. Det kommer att bli grymt.
Fällkniven med det modifierade fodralet.

Nu ska jag fixa nytt fodral till ESEE-5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande