tisdag 25 februari 2014

Vardagligt näräventyr

Näräventyr med Freja och ny utrustning


Freja har bott hos dagmatten hela veckan då vi varit på semester och glädjen var ömsesidig när jag hämtade henne i söndags (trots att hon haft det toppen).
Jag startade arbetsveckan efter semestern på bästa sätt med en ledig dag ;P som gjort för en lång dag full med näräventyr tillsammans med Freja.
Vi åkte ut till skogarna några kilometer hemifrån.
Vädret var underbart, riktigt vårväder. Jag hade med mig den nya vattenflaskan från CanteenShop som jag förhoppningsvis kommer använda en tid framöver. Jag köpte dem direkt från USA och jag gillar idén med flaskan. Den är gjord i rostfritt stål och i kittet följer det med en stor mugg och ett slags stöd eller fot som man kan placera en brännare under, samt en väska för allt som går att fästa, exempelvis på höftbältet till ryggan.
Stainless Steel Canteen Kit

Vårfåglarna kvittrade och gäss kom flygandes över oss.
Freja börjar hitta på stigarna här och hon är verkligen en bra och mysig kompis i skogarna. Att skaffa hund är som att skaffa småbarn och det känns helt rätt som en pusselbit som fallit på plats.
Vi tog det lugnt och stannade ofta.
Lunchmatsalen för näräventyrare
Freja tog sitt första vårdopp i en tinad vattenpöl, hon var verkligen busig och glad.
Vi stack ut 09.00 och 11.30 var det dags för att slå läger för lunch. Jag satte upp mitt tarp och fixade kvistar och brännbart till brasan. Som vanligt tjuvade Freja de bästa pinnarna ;)
Den här gången gick det relativt enkelt att få eld, men det är lite pyssel och det är skönt att gå ner i varv med att laga mat över öppen eld. Dels är det rogivande och det går inte att forcera som med gasolkök. 12.30 hade jag ätit klart. Alltså en timme efter att vi stannat och jag ser det bara som possitivt.
Freja höll sig borta från röken, vilket var klokt för själv luktade jag rökt renkorv efteråt.
Den rostfria muggen funkade jättebra att värma soppa med och handtaget var förvånansvärt nog kallt trotts att den stod i elden och soppan kokade i muggen.
Handtaget var faktiskt svalt.

Anordningen som man kan placera en brännare under kommer jag att ta bort, dels för att minska vikten, (den är ganska tung, återkommer med vikten) och dels för att jag inte kommer att använda den. Jag använder gasol eller spritkök och då kan jag ställa flaskan/muggen direkt på brännaren.
Väskan till kittet är lite för tight också.
Men jag ska prova att modifiera fodralet lite. Fickorna skulle kunna vara större så att man får plats med en liten bränsleflaska i ena fickan och en brännare i den andra.
Locket som är gjort i bakelit med en tätplatta av mjukplast luktar starkt och efter ett tag tar vattnet smak. Inte bra.
Elden tände jag med min Leatherman Surge och med tändstålet som sitter på fodralet. Det funkade kanon och jag är helnöjd med den lösningen.
Klockan 15.00 var vi hemma igen och jag får nog säga att vi var ganska nöjda med dagen. Dels hade vi fått en fin dag tillsammans, vi hade hittat några nya stigar och jag hade testat nya "vattenflaskkokmatlagningsutrustningen".

Ps: efter maten tog jag av mig kängorna och kröp ner i vindsäcken "Fjällduken" och vilade en stund. Om jag mådde bra?
Mm..
Här kommer lite fler bilder från dagen..


Vattenpaus för Freja

#ForestFaces eller vandringsledens ansikte ;P
Stainless Steel Canteen Kit

Freja vilade klokt nog på behörigt avstånd från röken.
En vårdag i februari.
Leatherman Surge och tändstål det går att lita på..
"Följ mig husse, jag hittar också"
Min lite bekymrade min beror på att Freja är framme och nosar på kameran. Om ni ser några suddiga vita streck till vänster i bilden så är det hennes morrhår. Sekunden efter att bilden togs så tippade kameran ner från stubben.
170 meter till paradiset :D jag visste att det var här ute.
Nu börjar jag på att vara nöjd med min utrustning, det är bara lite småfix kvar. Kängorna ska jag återkomma till i en närmare utvärdering. Det är ett par Haglöfs Grym.
Jag ska ta bort snöret i väskan för flänsen på flaskan fastnar när man ska ta ur den ur väskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande