fredag 7 februari 2014

Fredagsmys

Bästa starten på helgen
Efter en kvällsvecka på jobbet hade jag fredagen ledig och då passade Freja och jag på att sticka ut i skogen en sväng.
Freja får sin lunch serverad på Fjellduken, notera den grova stammen i bakgrunden.

Jag hade mat med till oss båda och vi var lite trötta i kroppen efter veckans vandringar och jobb så det blev inte så lång tur. Vi hittade ett mysigt ställe, en liten glänta i skogen där en gigantisk gammal tall fallit. Ett perfekt ställe att göra en liten brasa o slappa en stund.
Men allt var fuktigt, till och med de tunna granriset nära stammen var fuktigt. Det var som en slags kondens, förmodligen för att luften var varmare än träd o kvistar. Björknäver som jag hittade var som blött papper.
Jag insåg att det skulle bli en utmaning att få eld.
Inte blev det bättre av att Freja tog mina kvistar och grenar så fort jag vände ryggen till, men jag kunde inte annat än skratta åt henne.
Efter en lång stunds skrapande med tändstålet höll jag på att ge upp. Men skam den som ger sig. Tyvärr hade jag inte min vanliga ryggsäck med, för i den har jag bland annat Stockholmsnäver och med lite sådant så hade det inte varit någon konst att få fart på elden.
Nöden är ju uppfinnarens moder. Jag inventerade fickorna och plånboken. En bajspåse och två kvitton hittade jag.
Sista chansen tänkte jag sedan ger jag upp och sanningen att säga så hade jag inte någon större förhoppning eftersom att var så surt.
Men så till slut så fick jag fart på elden. Och jag lovar, det var värt besväret.
Nu kunde jag bre ut fjällduken på snön och lägga dit sovsäcken och mysa en stund. Det var så fantastiskt skönt och avkopplande. Vi åt vår matsäck och Freja strosade runt lite medan jag låg och slumrade en stund efteråt.
En liten brasa har fantastiskt lugnande effekt, den värmer, luktar gott, knäpper skönt och är avkopplande att titta på.
Snacka om fredagsmys, vilken bra start på helgen:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande