lördag 2 juni 2012

Skattjakt!

När jag var liten hände något som jag aldrig kommer glömma.
Det var en gammal gumma med silvergrått hår som korsade min väg, hon berättade för mig om när hon var ung och arbetade som piga på ett gods i Sörmland för många år sedan.
- Du som har spring i benen och en nyfiken blick, mina dagar är räknade men här ska du få höra, började hon. Det här hände för länge sedan då jag arbetade som piga, fortsatte hon. En dag kallade godsherren alla anställda till herrgårdstrappan. På godsägarens sida stod länsman och han granskande oss som stod samlade nere på gårdsplanen.
Tillsammans förkunnades att en stöld hade ägt rum, närmare bestämt från den stora salen där åtminstone fem värdefulla silverföremål hade försvunnit.
- Vi fick inte lämna godset för än alla föremålen hade återlämnats, tydligen misstänktes någon av oss, berättade gumman.
Personalen förhördes av länsman.
- Vid niotiden på kvällen var det min tur, jag var som alla de andra, trött, hungrig och jag kände ett stort obehag i att bli behandlad som misstänkt tjuv.
Gumman som vid det här tillfället var 16 år hade arbetat på godset under en längre tid och hon hade alltid varit lojal.
- Jag berättade för länsman att jag hade förberett festvåningen inför godsägarens 92 års dag. När jag dukade det stora salongsbordet såg jag en man i slitna kläder som rotade bakom gardinen. Jag gick fram för att fråga vad han gjorde men då var han borta.
Det man bör veta är att det här sörmländska godset i närheten av Hjälmaren var och är ökänt för sina gengångare och oförklarliga spökerier. Det sägs att det är byggt på en gammal offerplats bland annat.
Länsman höjde ögonbrynen åt berättelsen och satte armarna i kors framför bröstet med en tung suck.
- Är det här ett skämt? fräste länsman åt mig, tror ni att jag litar på vad en snorig 16 årig piga försöker lura i mig! Klockan 23 på kvällen släppte länsman mig efter hot och hårda ord.
- Gråtande vandrade jag den 8 km långa stigen hem. Skogen kändes extra mörk och hotfull denna natt. Plötsligt fick jag se mannen som jag sett tidigare i festvåningen, han stod i mörkret framför mig vid en stor sten som var känd för att dra oknytt till sig och jag blev fruktansvärt rädd.
- Jag tvärstannade och vände för att springa samtidigt som jag såg något blänka i hans hand. Jag sprang några steg och vände mig hastigt om, då var han spårlöst borta.
- Jag fortsatte att springa tillbaka till godset som nu var mörkt så när som på ett svagt ljussken som kom från köket. Flämtande sprang jag in och låste dörren efter mig.
Där inne höll köksan på att avsluta den sena dagen.
- Jag berättade vem jag mött på stigen och att han hade hållit något blankt i handen.
- Köksan väckte drängen och tillsammans beväpnade med högafflar gick vi ut med lyktor för att söka efter den okända mannen.
Sökandet pågick länge utan resultat, vädret blev hastigt sämre så vi bestämde oss för att avbryta sökandet och att jag skulle övernatta i köket.
- När vi kom tillbaka stod sju stora åttaarmade silverkandelabrar och brann med tända ljus i köket. Hur de hade kommit dit, var det ingen som visste. Godsägaren informerades och kunde identifiera ljusstakarna som sina.
Vem mannen var och hur ljusstakarna hade återbördats kunde ingen svara på, sa gumman tankfullt och tittade på mig med klara isblå ögon som för att se om jag trodde på berättelsen.
- För några månader sedan hittade jag ett gammalt brev från en okänd avsändare som jag inte kände igen eller mins att jag sett tidigare, fortsatte gumman, samtidigt som hon sträckte mig ett gulnande brev.
Jag öppnade kuvertet och tog ut brevet och läste, ”Förlåt om jag gjorde så att du råkade illa ut och om jag skrämde dig, sök vid den stora stenen vid stigen där vi möttes på natten så ska du finna rikedom och lycka”
När jag lyfte blicken från det gamla pappret var gumman spårlöst borta och med en overklig känsla tittade jag ner på brevet för att endast se min tomma hand.
Om detta har hänt i verkligheten eller om det endast är en dröm vet jag snart inte längre. Jag har inte lyckats hitta platsen men med hjälp av berättelsen kanske ni kan söka er fram på stigen till den stora sten där gumman mötte den okända mannen och kanske kan ni finna rikedom och lycka där.

Så här gör ni för att vara med:
Svaret på platsen finns alltså här ovan i texten, sök er fram till rätt ställe, ta en bild på er vid den stora stenen och berätta var den är och hur ni kom fram till svaret. Melja bilden till mig, den första som mejlar rätt stenbumling till mig vinner en av alla prylar.
OBS! Kom ihåg att all skattjakt sker på egen risk!
Mer info under fliken skattjakt.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande