torsdag 2 december 2010

Usla lobster

Nu har jag testat mina lobster handskar/vantar i sin rätta miljö.
Till och från jobbet på cykeln i -16° till -19°.

Mina förväntningar var nog ganska höga, (om man nu tycker att inte frysa om händerna är ett högt krav på ett par handskar som kostar ca 800 kr).
Redan i höstas när temperaturen låg runt +-0 kände jag att de var lite kalla när jag först testade dem.
Jag frös om fingertopparna och lillfingret ville inte alls vara med.
Men jag tänkte att jag kanske bara var ovan vid vantarna (de är ju lite annorlunda att ha fingrarna ihop på det där viset) och att jag därför spände mig på något sätt.
Men nix.
De är helt värdelösa!
Hårda ord? nej jag tycker inte det.
Köper man utrustning som ska klara kyla och ger sken av att vara tillverkade för ändamålet men de klarar inte kraven.
Då är de helt värdelösa.
Fingrarna blir som is, det var länge sedan jag blev så kall om fingrarna och att ha dem när jag kör motorcykel är inte att tänka på.
Hur gör jag nu?
Jag fotsätter med mina yllevantar, tyvärr blåser det in i dem men det ska jag lösa med ett par skalvantar ovanpå.
Det jag förlorar i rörlighet och smidighet vinner jag på varma fingrar och det är inte så tokigt.

Vet ni föresten vad utrymmet för tummen heter enligt min son Erik?
Tumrummet, såklart!

1 kommentar:

  1. Skrivet 2 dec 2010 17:31 Brummebjörnen

    Du Micke ! Du skulle nog ha en liten vante på näsan för jag ser att den är lika röd som när du körde med PEDEN på Hjälmarisen när du var en liten pojk. Men jag vet att du är van för du har ju tältat på Grönland när det var -30.Lycka till med dina äventyr.

    SvaraRadera

Liknande inlägg

liknande