måndag 9 januari 2017

Vinterövernattning i skogen

Rekordvarm midvintertur med övernattning
Mohammad fixar två skålar att dricka arabiskt kaffe ur en PET-flask.
Åtta (en person anslöt senare på kvällen) tappra själar samlades på morgonen den 29/ december i närheten av Näshultasjön för att vandra ut i skogen och övernatta.
Vädret hade slagit om och bjöd på riktig vårvärme. Vi tog ut kompassriktning och började vandra genom terrängen, vi passerade flera kärr, men det var inga större problem att korsa dem. Vandringen var bara cirka 4 km men vi var rätt nöjda när vi kom fram. Att vandra med tung ryggsäck genom skogen känns i kroppen, så det var skönt att slå läger redan vid 12.30 och tanken var just att sitta runt elden och mysa, mer än att vandra.
Vi tog ett par korta pauser på vägen för att dricka lite, äta något eller för att justera klädseln.
Thomas och Frida fyller på med energi.
Beträffande tung ryggsäck, så har i alla fall jag en tendens att ta med en massa "onödiga" saker när man bara ska göra en natt, om jag planerar fler nätter eller längre vandring väljer jag lättare och sållar hårdare i utrustningen.
Alla hade mer eller mindre olika övernattningsutrustning, det var två tarpar, ett tält, en polsk lavvu, en bivysäck och en person övernattade under bar himmel i bara sovsäcken.
Jag tror att alla sov bra och det var inte många som frös den här rekordvarma natten.
Vi lagade egen mat över elden och jag passade på att baka ett surdegsbröd. Brödet blev som det brukar när jag bakar över eld, lite bränt. Men skam den som ger sig, nästa övernattning ska jag baka nytt bröd :)
Väl framme på plats satte vi upp tarpar och fixade sovställen samt eldplats.
På kvällen stekte jag köttbullar och prinskorv, potatisen tillagades framför elden.
Eftersom det blir mörkt redan vid halv fyra så kändes klockan mycket vid 18.00 tiden och vi skojade om att gå och lägga oss, men vi satt och ljög ett tag till. Men vid halv tio sa jag god natt.
Dagen och kvällen hade varit lite småblåsig och på natten tog det i ordentligt i trädtopparna, då kändes det skönt att slagit lägret i ung skog.
Jag sov som en kung på granris och renskinn som jag delade mad Freja. Min son Erik låg på uppblåsbart liggunderlag.
Freja inspekterade tarpen som jag sytt av canvas. På natten delade hon och jag på renskinnet, Erik sov på det uppblåsbara liggunderlaget.
Mörkret kom snabbt och snart var det bara elden som lyste upp.

På morgonen startade Mohammad och Johnny elden igen eftersom de hade sovit under bar himmel runt just elden.
Sedan lagade vi frukost, jag och Erik åt av brödet jag hade bakat dagen innan.
Vi konstaterade att natten hade varit otroligt varm för årstiden, men att vi hade haft mycket trevligt tillsammans.
När det var dags att gå tillbaka till bilarna så tillverkade Fredrik en ryggsäcksram till Mohammad, den fungerade perfekt.
Mohammad och Johnny fixade frukostelden.

Vatten tog vi från sjön intill vårt läger. Isen hade gått upp intill land.
Mohammad med ryggsäcksramen som Fredrik och Johnny tillverkade av grangrenar. Jag tycker att se ser rätt nöjda ut :)



Det här var en kort beskrivning av vår midvintertur. Tack för trevligt sällskap och hoppas vi ses snart igen.

2 kommentarer:

  1. Ser ut som det var en härlig tur ;-) Fina bilder

    SvaraRadera
  2. Tack Sören! Ja vi hade det riktigt varmt och trevligt. Precis som det ska vara :)
    Sören du är en stor inspiratör för många även för mig, jag hoppas vi hinner träffas innan du ror runt Svalbard..

    SvaraRadera

Liknande inlägg

liknande