måndag 20 oktober 2014

Övernatta på Sörmlandsleden

En natt vid lägerelden under stjärnorna i de sörmländska skogarna
Vatten stod hela tiden på värmning

En före detta kollega och arbetskompis bjöd mig med på en övernattning i skogarna efter Sörmlandsleden i Gnesta-trakten.
Ett erbjudande man inte kan tacka nej till och familjen släppte i väg mig. Tack Thomas och familjen!
Omgivningen var sagolik

Vi parkerade bilen efter en liten grusväg. Det pågick älgjakt i skogarna, men vi bedömde att vi inte skulle störa varandra och Freja var kopplad.
Efter en kort vandring var vi framme vid Långsjön där vi skulle slå läger. Vädret var fantastiskt, helt stilla och blå himmel, naturen skiftade från grönt och brunt till gult. Det var friskt i luften.
Klockan halv tio på förmiddagen började vi att slå upp var sin tarp på en liten udde där det fanns en eldstad sedan tidigare.
Sedan fixade vi ved så att det skulle räcka hela dagen och natten. Vi gjorde en trebent ställning med en tillhörande tvåben till för att kunna hänga kastrullerna.
Thomas hade konstruerat ett smidigt kokkärl och kök av en konservburk och colaburk. Det skulle visa sig att köket fungerade perfekt. Billigt och bra alltså.
Råvaror till blivande lunch plus fisken som lades i på slutet
Tiden går så otroligt fort när man är ute så här. Först klockan halv tre var lunchen klar. Då hade jag fräst en hackad lök i kastrullen, med lite smör. Skalat och skivat potatis och morot och kokat de med lite vatten, salt och peppar tillsammans med den frästa löken. Efter en stund la jag i två stora bitar ekologisk lax.
Behöver jag säga att det var fantastiskt gott?
Så blev lunchen och den var mycket god

Nu var det hög tid att sätta igång med baket. Ni vet jag skulle ju försöka ge mig på att baka rågbröd, jag som bara bakat en gång med barnen för cirka tio år sedan.
Värmde det kalla sjövattnet till fingertemp (jag bedömde att vattnet var så rent att det inte behövde kokas och det skulle ju värmas senare).
Sedan hällde jag i pulvergästen i vattnet samtidigt som jag kom på att gästen skulle blandas med mjölet.
Allt som behövs plus eld för att baka bröd i skogen


Nåja. Jag hällde i mjölblandningen och började att blanda. På förpackningen stod det att man skulle köra med handmixer på högsta hastighet i fem minuter. Jag rörde med en sked så gott det gick.
Sedan skulle degen jäsa i rumstemperatur i en timme, så jag hängde den en bit ovanför elden.
Nu passade vi på att gå en sväng för att utforska närområdet. Det var fantastisk fin natur och två små tjärnar låg en bit bort. Vi gick även genom ett biotopiskt skyddsområde.
Vi plockade lite svamp. Trattkantareller och några vanliga. Jag hade tänkt blanda i lite blåbär och lingon i brödet, men  det var inte mycket bär kvar.
Det var här någonstans som Freja hade den dåliga smaken att rulla sig i något mindre trevligt om ni förstår.
Husse blev inte helt nöjd med resultatet och stanken. Inga bonus poäng den här gången för Freja.
När vi kom tillbaka till lägret sänkte jag ner kastrullen med degen till högre värme, sedan tog jag av mig i bara kalsongerna för att gå och bada med Freja.
Som tur var hade jag lite diskmedel med mig. Thomas lade på mer ved så att jag skulle kunna värma mig när jag kom tillbaka efter det ofrivilliga badet.
Jag rev år mig lite grön ljung som växte efter stigen som jag skulle ha och tvätta med och efter ett femtiotal meter bort från lägret hade fötterna domnat bort i kylan.
Väl framme på behörigt avstånd från vårt läger (ville inte smutsa ner vattnet som vi skulle använda) fick jag ner Freja i vattnet.
Jag tvättade och hon ruskade på sig till slut blev vi nog lika blöta. Efter tredje tvätten fick hon simma av sig löddret. Uppe på land fick hon fnatt. Hon var helt klart missnöjd med husse och behandlingen.
När vi kom tillbaka var fötterna minst sagt kalla, men som tur var kunde jag värma fötterna mot en  värmande brasa.
Efter en stund kunde jag ta på mig byxor, strumpor och kängor igen. Och då var brödet klart. Klockan hade redan blivit dags för middag och mörkret kom smygandes.
 Så här såg brödet ut när det var klart.

Brödet stjälptes upp och jag kunde diska ur kastrullen för att börja på med middagen.
Brödet var bränt i botten, men annars så såg det förvånansvärt bra ut. Brödet fick ligga ock vila medan jag stekte bacon, svamp och vitlök i kastrullen. När det var stekt så la jag det åt sidan för att koka pasta. Jag sparade lite vatten när jag hällde av makaronerna och sedan hällde jag i en "Varma koppen" med minestronesoppa i pastan och rörde om. därefter hällde jag i bacon, lök och svamp. Mums vad gott.
Freja blängde på mig mer än vanligt när jag åt så jag satte på henne en fodrad filt för att hon skulle hålla värmen efter badet. Det luktade fortfarande om henne.
Sedan satt vi och åt och pratade vid elden. Thomas hade tagit med sig två öl var och det smakade mycket bra till maten.
Brödet gick att äta. Om man tog bort det brända så var det faktiskt riktigt gott om jag får säga det själv.
Vi var rörande överens om att livet inte behöver vara mer komplicerat än så här. Och vilken fantastisk natur vi har här i närområdet. Helt otroligt.
Vid tvåtiden kröp vi ner i sovsäckarna och somnade. Vilken dag och kväll det hade varit. Tack Thomas!

Här har vi redan börjat med lunchen
Freja hittade en bit älgskinn i skogen
Thomas
Thomas Pihl
Lunchbestyr
Jag sitter och väntar på en god lunch



Nybadad hund med täcke
På kvällen värmde brasan gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande