måndag 2 juni 2014

Locka på gök

Jag har koko på göken
Först kom ljudet från höger och sedan till vänster, alldeles nära mig..

Var ute vid Varglyans naturreservat här om dagen. Kan förövrigt rekommendera ett besök här i de skogarna som blev eldhärjade 2008. Naturen börjar sakta men säkert att återhämta sig.
Nåja det var inte det jag skulle berätta.
Jag kom upp till Långsjön och slog mig ner vid vattenbrynet, det var fantastiskt fint.
Under min vandring hit hade jag hört flera gökar som hoat. Så jag testade att hoa lite.
Just när jag slutade hörde jag något konstigt "ho ho" och något som närmast kan beskrivas som en schimpans cirka 50 meter till höger om mig.
Jag blev riktigt förvånad och undrade förstås vad det var. Det lär inte som en gök i alla fall.
Efter en liten stund hoade jag igen..
Just som jag slutade så hördes samma ljud igen fast på vänster sida och mycket närmare. Jag vände mig om och såg något mörkt uppe i trädet.
Det var göken.
Han/hon (jag ser inte skillnad) flög tio meter åt sidan och satte sig i ett nytt träd. Jag tog fram kikaren och tittade. Den var så pass nära att den fyllde hela okularet. Kul!
Jag gjorde samma sak ute vid Hedlandet senare i veckan med samma goda resultat. Den flög rakt över mig.

Så här gjorde jag:
Jag blåste i mina händer som jag formade som en lergök.
Freja tordes inte gå ner i varglyan, inte jag heller..

Den brända skogen återhämtar sig snabbt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande