måndag 18 november 2013

Den förlorade cyklisten

Äventyrlig cykelberättelse från Afrika
Lars Bengtssons egen berättelse från cykelresan genom Afrika.

Jag har just preparerat cykeln inför den svenska vintern, när Lars Bengtssons bok dimper ner i brevlådan. En brutal kontrast till mitt cyklande, men otroligt fängslande och inspirerande läsning.
I nästan ett år levde Lars ute på vägarna i all sin enkelhet med cykeln som transportmedel. Så här skriver Lars i inledningen:
"Jag gillar enkelheten, det asketiska, det näst intill meditativa i att det bara är jag, min cykel och den ändlösa vägen, utan måsten eller krav. Det är en fantastisk känsla".
Det blir många målande möten med främmande människor på spännande platser och berättelsen drivs framåt av Lars egna ord.
Trots att det han skriver om hände i Afrika så känner jag att Lars kärlek till enkelheten går att omsätta till livet i nuet här hemma.
Jag vill dock utfärda en liten varning!
Om du går i tankarna om att göra en långfärdscykling i ditt liv, så är nog det här boken som gör att du fattar rätt beslut och ger dig iväg:)
Jag har svårt att släppa boken på kvällarna och när jag till slut somnar drömmer jag om giraffer som vandrar utanför tältduken.
Aleikum Salaam Lars Bengtsson
Här kan du läsa mer om Lars äventyr och beställa boken: Länk
Den förlorade cyklisten av Lars Bengtsson, från Gabriella Ekström Förlag, får 5 av 5 näräventyr av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande