fredag 4 januari 2013

Fatbike

Tack Per!
Ni vet killen jag träffade i Skåne, han som cyklade på en fatbike och var ute med sina barn i skogen, han heter Per och han mejlade mig.
Och han skrev så många bra saker om bland annat fatbike och cykling med barn så jag frågade honom om jag fick lägga ut texten och bilderna här på bloggen för att ni som följer bloggen också skulle få ta del av hans tips och det gick bra.
Så tack Per för att du delar med dig av din erfarenhet och att du också vill få fler föräldrar att ta med sina barn på äventyr i naturen med cykeln. Tack!
Det märks verkligen att du har tagit ett extra steg i det där med att cykla med små barn, du har hittat barnstolar, praktiska lösningar och cyklar som jag inte trodde fanns och så har du valt fatbike som även den är relativt ny för mig.
Men framför allt!
När jag träffade er i skogen och på stranden och när jag ser på dina bilder så märks det att barnen gillar att följa med på dina äventyr. För att cykla efter stranden och ta en paus i vindskydd för att äta lite matsäck det är väl ett riktigt toppen alternativ till att göra ett Näräventyr.
Hoppas att få höra mer i från dig och familjen:)

Pers text och bilder:

Tjena Mikael,
Kul möte i skogen häromdagen! Inte ofta man träffar likasinnade.. 
Kollade precis in din blogg. Mycket rolig läsning och inspiration där 
för mig. Tack! Också kul att se sig själv i rutan för en gångs 
skull :)  Imponerande cykelcampingtur ner till Åhus med din son!! 
Verkar som vi har en liknande inställning till livet.

Jag kan verkligen rekommendera att inhandla fatbikes. Dyrt, ja men ni 
kommer inte att ångra det om ni gör det. Jag har haft min ett par år, 
och min vanliga MTB har bara använts en gång sedan dess.. Att de andra 
cyklarna börjar samla damm verkar vara ett vanligt fenomen hos 
fatbikers. Min fru var mycket skeptisk när jag ville köpa en till 
henne så hon kunde komma med på de regelbundna kustturerna (hon har 
redan en MTB som kunde använts oftare), men efter första turen på 
hennes fatbike var hon omvänd :)  Hon sa "Jag fattar nu. Den rullar ju 
över allt!" (eller liknande). Rolighetsfaktorn är massiv, och har man 
äventyrsläggningen (vintercykling, cykelcamping etc) som ni har finns 
det verkligen inget att tveka på även om man måste sälja familjesilvret.

Jag har provat en handfull olika fatbikes och alla har varit mycket 
bra, med mindre skillnader i känsla. Skaffar man bara rätt storlek 
spelar modellen inte mycket roll på denna typ av cykel med nuvarande 
begränsade utbud.

Jag har den första modellen av Salsa Mukluk som kom ut ett par är 
sedan och den är kanon. Förhållandevis billig i sammanhanget pga lägre 
komponentspecifikation, men vikten spelar mindre roll när man lastar 
cykeln så mycket som jag gör. Dessutom går dyra lättviktsprylar sönder 
snabbare.
http://www.salsacycles.com/

Surly Pugsley är en annan vanlig klassiker som man inte kan gå fel med.
http://surlybikes.com/

Min fru har den minsta 907, som är supersköna och något dyrare men 
enda anledningen att jag köpte den var att vi behövde ha extremt låg 
ramhöjd. Den är så liten att den till och med passar dina barn. Det 
var den jag cyklade på när vi sågs.
http://fatbikes.com/

Man behöver definitivt inte senaste årsmodellen på dessa cyklar, så 
kan ni få tag på äldre modeller billigare så tveka inte. 
Grundmodellerna har inte förbättrats mycket de senaste två åren. De 
kommer bara ut med mer nischade versioner.

De är riktiga packåsnor. Under dagens halvdagstur längs med kusten 
hade jag mina två barn, lunch och lite ombyte, reparations grejor, 
kamera o dyl med på min. Här är ett par bilder från dagens kyliga tur 
och par gamla bilder.

Här är några forum posts med lite råd & bilder jag gjort angående cykling med små barn.
http://forums.mtbr.com/8520145-post10.html

http://forums.mtbr.com/8524992-post20.html

http://forums.mtbr.com/9092554-post5.html

http://forums.mtbr.com/9098210-post11.html

Se, njut och låt er inspireras av Pers bilder:
Jag blev lite nyfiken på muddarna som du har på styret, sådana har jag på motorcykeln, men dina såg så smidiga ut (Mickes kommentar).





Åter igen ett stort tack för alla bra tips, länkar och bilder du delat med dig av. Nu är bara frågan om hur man ska motivera ännu en cykel :) //Micke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande