onsdag 4 juli 2012

Rapport från cyklingen till Skåne

Tänkte berätta lite mer utförligt om vårt cykeläventyr.
Första dagen måndag den 11/6 och 3,3 mil

Den sista packningen gjorde vi på morgonen och lite ivriga kom vi iväg 10.15.
Min första spontana reaktion när jag skulle kliva upp på cykeln var, fy f_n vad tung den var. Men när vi fick rull på dem så gick det bra.
Eriks nya cykel hade tidigare gett ifrån sig några klonkande ljud som jag inte reflekterade över. När vi nu cyklat någon kilometer så kom det tillbaka.
Utanför kiosken i Hållsta tappade Erik sin högra trampa.
Så det var det som hade klonkat. Gängan i armen var helt slut och jag förstod att det inte skulle gå att cykla hela vägen med den, men jag lyckades få dit pedalen så pass att vi kunde cykla hem igen.
Väl hemma kastade jag upp cykeln på bilen och körde till Cykelcenter där vi köpt cykeln. Trotts att de var överösta med jobb inför Vätternrundan så hjälpte de oss på en gång. De fick byta ut hela vevpartiet.
Vilken service, tack!
Klockan 13.00 gjorde vi ett nytt försök.
Vid fotbollsplanen i höjd med Hedensö stannade vi för att dricka vatten och ta lite nötter.
Molnen klumpade i hop sig och började regna lite, för att slippa bli blöta drog vi på oss regnstället och då lyckades jag med att klämma hål på ett mjölkpaket som jag hade med i en liten kylväska.
Mjölken rann ut över packningen och ner på marken. Typiskt.
Nästa paus blev vid infarten till Svalboviken.
Just som vi skulle cykla vidare och jag vänder mig om för att kolla om det kommer några bilar så upptäcker jag kolsvarta moln och regnet som fullkomligt häller ner några hundra meter ut på ett gärde.
Vi skyndar oss över vägen och tar skydd i en liten busskur med cyklar o allt.
Men regnet når inte oss det kommer endast några droppar och jag tror Erik blev lite besviken för det var lite mysigt i kuren trotts allt.
Strax före klockan 16.00 slog vi läger för första gången, då hade vi cyklat 3,4 mil och vi var tacksamma att vi överhuvud taget var på väg, med tanke på Eriks pedalhaveri tidigare på dagen.
17.00 åt vi hemmagjorda köttbullar med stekt potatis utan mjölk.
Sedan låg vi i tältet och läste för varandra Erik läste högt ur "George och den stora smällen av Stephen o Lucy Hawking" och jag läste högt ur "De hängda rävarnas skog av Arto Paasilinna".
Plötsligt fick vi höra bekanta röster, det var Susanne och Linnea som hade tagit bilen ut till oss och med sig hade de en skål popcorn.
Vilken glad och trevlig överraskning.
Bild från "första" starten




Snacka om haveri

Dagens hjälte! Tack för snabb hjälp:)
Första rasten och humöret på topp!


Glad trotts att mjölken rann ut på marken..
-Skynda dig in pappa! Regnet kommer ju...    inte.





Första natten och Erik hjälper till att sätta upp tältet, ett Hilleberg Raid.


























Bästa kryddan är hungern och Erik var nog lite sugen...


























Så här såg vår första lägerplats ut.

























Snacka om oväntat besök. Susanne och Linnea kom ut till oss på kvällen.


























Måndagsmys med popcorn :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande