tisdag 26 april 2016

Test Urberg Tarp

Se det lilla i det stora, det är stort!

"Vill du följa med ut och vandra i skogen och övernatta fredag till lördag?"
Så löd frågan från min goda vän Jörgen Björnfot...
..och så här blev det:
På frågan om vad jag hade i pannan, var svaret alltså sprängticka eller chaga som det också heter.
Freja väntade otåligt vid dörren bredvid min packning tills Jörgen kom till oss på fredag eftermiddag.
Vi åkte cirka en mil söder om Eskilstuna, parkerade bilen och startade vårt näräventyr tillsammans. Jag visste inte riktigt vad Jörgen hade för förväntningar på helgen, men jag hade en plan. Snart nog började vi diskutera stora äventyr och resor som vandringar i Himalaya och liknande. Men vi konstaterade snart att vi faktiskt har det väldigt fint här på hemmaplan också.
Naturen var bitvis både dramatisk och av urskogskaraktär på vårt näräventyr.
Det gäller att se det lilla i det stora.
Och just när vi konstaterat det så såg jag en stor Sprängticka eller Chaga som svampen också heter, en bit upp på en björkstam.
Det blev till att hänga av sig ryggsäcken och klättra upp för stammen. Det är just det här jag menar med att se det lilla i det stora. I bland ser vi inte skogen för alla träden och vi går över ån efter vatten, för att använda några gamla passande ordspråk.
Sen bestämde vi oss för att gå ett par kilometer efter kompassriktning, mot en liten sjö som vi såg på kartan, den var ca 100 meter i diameter. Terrängen var varierande och bitvis lättnavigerad, men det förekom även tät snårskog. Men Jörgen navigerade bra och vi kom rätt på sjön.
Här tog vi en kaffestund på läsidan med hjälp av gasolköket.
Jörgen Björnfot prickade rätt på sjön med hjälp av kompassriktning.

Det doftade gott av skvattram och pors och nykokt kaffe. Det kändes inte bra att göra en eld i mossen, visserligen var det fuktigt, men det skadar inte att vara lite försiktig med elden. Därför begagnade vi gasolköken. Jag hade fortfarande med min vintergas från Primus.
Stärkta av kaffet gick vi vidare mot nya kompassriktningar. Faktum är att vi gick efter karta och kompass hela helgen och vi prickade rätt hela tiden, trots att vi ibland var mycket tveksamma till åt vilket håll kompassen visade.
Man ska tydligen alltid lita på kompassen efter att man dubbelkollat!
Vi satte upp tarparna på lite olika sätt.

Framåt 17.30 tiden var vi framme vid det tilltänkta lägret.
Vi startade med att sätta upp tarparna eftersom de hade varnat för ostadigt väder med både regn och snö. Jörgen hade en DD-tarp och jag testade Urberg nya tarp. Vi satte upp dem lite olika. Jag satte upp mitt Urberg Tarp som ett tält och Jörgen satte upp sitt på ett mer klassiskt sätt där han vek ner ena sidan mot vinden. Bådas uppsättningar blev bra och fungerade toppen. Med en tarp får man improvisera lite efter rådande omständigheter, det är bland annat det som jag gillar med tarpen. Du kan ha den som ett enkelt regnskydd, vindskydd eller som ett mer skyddande "tält". Tarpen är dessutom relativt lätt att bära.
Urberg Tarp är förberett med flera fästlinor i alla hörn, för min uppsättning användes endast två linor. Till förankring i marken använde jag kvistar från sly och som mittstolpe tog jag en torr gren som jag hittade i skogen. Innan vandringen bytte jag tarpens originalpåse mot en vattentät packpåse med kompressionsmöjlighet för att minska packvolymen.
Här ser ni ingången till min tarpuppsättning och mitt "gamla" liggunderlag av torrt granris.

Jörgen hade relativt ny ultralätt-utrustning som fungerade riktigt bra. Jag använde min utrustning av blandat kategori och ursprung.
Den bestod av sprillans nytt Urbergs Tarp, gammalt loppisfynd som ryggsäcken, tung gammal kraftig militärsovsäck och lite ultralätta delar till gasolkök till exempel. Jag gillar nämligen att blanda mellan de olika friluftskategorierna och plocka det bästa, pålitligaste, billigaste och lättaste utrustningen.
Vi konstaterade glatt att det skilde drygt tiotusen år på våra liggunderlag, i alla fall metoden.
Mitt liggunderlag bestod nämligen av torrt granris. Lättare än så blir det inte om man inte ska fylla sitt uppblåsbara liggunderlag med helium.
Stenåldersmatlagning, med potatis, morötter och bacon.

Efter att Jörgen tänt brasan med tändstål och näver så placerade jag ut mina tre potatisar som fick ligga och bakas intill elden. Baconet hängdes upp lagom nära elden och kaffepannan fylldes med friskt hjälmarvatten och en halv deciliter Sprängticka.
Mängden sprängticka i pannan räckte hela helgen och mer än så, det är väldigt drygt och man behöver bara fylla på vatten vart efter det tar slut, sedan kan pannan stå intill elden och du har på det viset hela tiden tillgång till gott och varmt sprängticka- chaga te.
Vi satt och pratade framför elden och hade trevligt till sena kvällen, medan fullmånen tittade fram och konkurrerade med stjärnorna.
I bland är livet gott att leva..
Länk till mer info om Urberg Tarp:
På förmiddagen lagade jag min ylletröja, med nylonförstäkt ullgarn.
Freja väntade otåligt på att komma ut i skogen
Jörgen hade med sig ett effektivt reningssystem med otroligt bra kapacitet.

Trotts orosmoln på väderkartan så fick vi en strålande eftermiddag och kväll...
...men på morgonen kom det en snöby, men det var inget som störde oss.

3 kommentarer:

  1. Hej Det är alltid kul att läsa om dina äventyr!
    Ett par frågor dock. Vad använde din kompis för ryggsäck och vilket vattenreningsburk var det?
    Kanske kan komma ett test framöver? ;)
    Mvh / Anders

    SvaraRadera
  2. Hej Anders!
    Nu vet jag vad Jörgen hade för utrustning.
    Ryggsäck Exped Lightning 60 och vattenrening MSR Guardian.
    Vattenreningen imponerade stort på mig och Jörgen trivdes bra med säcken.
    //Micke

    SvaraRadera

Liknande inlägg

liknande