fredag 4 december 2015

Eget skofett

Eget skofett smörjer bäst
Den översta eller högra kängan är smörjd med mitt egentillverkade skofett
Under kursen "Jakt och fiske med gamla metoder" gjorde vi eget skofett. Nu smörjer jag mina Redwing kängor med fettet och det fungerar jättebra, det luktar gott också.
Bästa effekten får man om man fetter in kängorna när de är lite fuktiga och kom i håg att gu aldrig ska torka läderkängor över 40 grader, för då stelnar skinnet.
Pepparkaksburken hade vi fyllt med björknäver.

Så här gjorde vi smörjan:
Vi gjorde "Ryssolja" av björknäver. Det är samma process som att göra vanlig tjära men med björknäver.
Sedan smälte vi ister och när det och ryssoljan hade svalnat så blandade vi ihop det med en äggula. En äggula till ca en halv liter totalt.
Sedan hällde vi upp dem på mindre burkar och lät det stelna.
Klart!
Så här mycket Ryssolja blev det.
Smord och osmord känga

2 kommentarer:

  1. Ah, spännande. Äggula har jag aldrig haft i den skosmörja jag tillverkat. Däremot brukar jag ha i bivax.
    http://lipoptena.blogspot.se/2011/04/ladersmorning.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Leif!
      Läste på din hemsida, den var trevlig. Såg att du gjorde på grävlingsfett och det är ju riktigt lyxigt. Jag gjorde mitt på ister och tjära från björknäver. Äggulan ska (om jag fattat det rätt) hjälpa till att transportera in fettet i lädret. Men man får vara försiktig när man lägger i gulan så att inte tjäran och fettet är för varmt. Grävlingsfett luktar friskt tycker jag :)

      Radera

Liknande inlägg

liknande