onsdag 4 maj 2011

Tips på bra appar

Tips på bra appar till smartphone för oss som gillar att vara ute i naturen!

Skaffade nyligen en iPhone och upptäckte möjligheten i alla appar och insåg samtidigt att det finns så otroligt många bra och dåliga. Tänkte tipsa om några bra som jag använder och som jag tror fler kan ha användning för i naturen.

Vissa appar är gratis och några kostar, jag valde att inte nämna priser eftersom de är ganska låga och att priserna kanske ändras.

Här följer apparna med en kort beskrivning, tipsa gärna om några bra appar du med.


Svampguiden
+ Bra och inspirerande hjälpmedel när man plockar svamp, går även att markera svampstället med GPS.

Geocaching
+ Som vanlig geocahing men alltid möjlighet till uppdateringar på plats.

SkyView
+ Kul om man är lite intresserad av astronomi och toppen om du som fotograf vill veta var månen eller solen går upp/ned.
- Känns inte så exakt i markeringen av planeter.

YR
+ Norges svar på SMHI med lokal väderprognos där du är.
- Väderprognoser ska man inte lita blint på.

Kvitter!

+ Kul sätt att avgöra vilka fåglar du hör i skogen. Vi såg en rödhake i skogen när jag spelade upp ljudet från rödhaken kom den genast närmare och flög runt oss, det var kul.
- Inte så många fåglar med, jag tror det bara är 70 st.

Everlight Free
+ Får din mobil (i alla fall iPhone4) att fungera som en hyfsad ficklampa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande