onsdag 21 september 2016

Potatislykta

Nu vet jag vad en potatislykta är
9-10 september tältade jag tillsammans med ungdomarna från naturskyddsföreningens grupp Schysst sommar och vinter.
Potatislyktan som Maad tillverkade av en potatis lite papper och matolja.
En glödande röd sol kikade fram genom en springa i det lätta molntäcket när vi lämnade bilarna för att vandra den korta biten ner till det blivande nattlägret.
Vi var totalt tio personer och vi hade även glädjen att ha med Carl-Axel Fall med. Han var reporter från Naturskyddsföreningens egen informationstidning och jag tror han fick ett par bra bilder och en glimt av hur trevligt vi har tillsammans. Carl-Axel åkte hem senare på kvällen.
Eftersom skoldag och inköp av mat hade gjort så att vi kom i väg ganska sent så hade vi inte lång tid på oss för att sätta upp tält och ställa i ordning nattlägret.

Vi hade tre stycken Urbergs 4-mannatält, modell Öland, med oss. Ingen av oss hade tidigare satt upp dessa och det var första gången som vi använde dem.
Men det gav sig ganska snabbt eftersom det fanns ett enkelt färgmönster att följa till tältstängerna. När tälten, liggunderlagen och sovsäckarna var på plats hade mörkret omslutit oss.
Jag, Omar och en kille till gick för att inspektera utedassen en bit bort.
Jag öppnade den ena dörren och där låg rester från ett getingbo, men jag såg inte till några getingar. Omar öppnade den andra dassdörren och jag hörde ett dovt surr, sedan skrek Omar "AJ!" och sprang iväg, vi sprang vi med.
Det visade sig att Omar blivit stucken på skulderbladet på ryggen och eftersom han aldrig blivit stucken tidigare så höll vi ett vakande öga på hur och om han skulle reagera.
Och det tog inte lång stund för än han fick en allergisk reaktion med utslag över hela kroppen och klåda. Då bestämde vi oss för att skjutsa in Omar till akuten, risken finns att man kan få andningssvårigheter och det vill man inte råka ut för.

Så helt plötsligt var vi bara sju personer kvar.
Elden var tänd och mat började tillagas.
Som vanligt bestod allt vi åt av ekologiskt och KRAV märkt mat och som vanligt smakade det mycket gott.
Några av deltagarna från Schysst sommar och vinter. Mohammad lagar mat över elden.
Jag hade en fotogenlampa med och några hade pannlampa med för att hitta i mörkret. Rätt som det var ställde Maad upp en liten lykta/ljus vid matlagningen som spred ett behagligt sken, det var en potatislykta.
Jag blev grymt imponerad av 15:åriga Madds lykta och han berättade att när det inte fanns el och ljusen var slut i Syrien, då tillverkade de sådana här.
Och så här gjorde han:
Först skar han bort en liten bit för att potatisen ska kunna stå stadigt och inte tippa.
Sedan gröpte han ur potatisen med en kniv och i mitten av urgröpningen gjorde han en extra liten grop.
Sedan stoppade han ner en bit papper i den lilla gropen i mitten Det går även med en bit tyg eller snöre istället för papper.
Till sist hällde han matolja i urgröpningen och tände pappersveken.
Lyktan brann drygt 30 minuter och då var det bara att sätta i ny veke och fylla i ny olja.
Jag tog inte så många bilder som ni ser bara för att ha all fokus på ungdomarna och vår gemensamma aktivitet. Men den här bilden tog jag på morgonen.
Vi passade på att titta lite på den fantastiska stjärnhimlen innan vi kröp in i tälten för att sova. Freja och jag låg i vindskyddet.
På morgonen åt vi gemensam frukost som smakade mycket bra i det fina vädret.
Omar fick kortisontabletter och sedan fick han åka hem. Det var synd att han missade den här träffen, men det var bra att det inte blev värre av getingsticket.
Länk till schysst sommar och vinter:
Länk till min krönika i Eskilstuna-Kuriren:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande