tisdag 1 september 2015

Stenåldersbröd

Bröd med sista förbrukningsdatum för 10 000 år sedan
I helgen hann jag klippa gräs, ösa ut en stor grushög på framsidan av huset tillsammans med Susanne och gjort en massa annat på måstegöraslistan.
Men det bästa jag gjorde var att sätta upp min Polska Lavuu poncho, tända en liten brasa och laga mat över elden.
Att jag sedan låg på renskinnet och såg fullmånen spegla sig i sjön på natten, det var heller inget fel.

Brödet tillagades på följande vis:
10% frön, linfrö, pumpafrön, sesamfrön och lite annat som jag hittade i skafferiet.
90% hasselnötter, mandel och lite valnötter.
Totalt ca 5 dl frön och nötter
4 ägg (från egna höns vilken lyx;)
1 dl matolja
1 matsked honung
1 tesked salt

Blanda ägg, olja, honung och salt i en skål och tillsätt frön och nötter.
Olja grytan eller kastrullen och forma en "snygg" bullform i kastrullen.
Lägg ordentligt med göd på locket och värm grytan (ugnen) över glöden på behörigt (lagom) avstånd i cirka 1 timme.

Till ugn använde jag min Petromax ft6 gryta som jag köpte av den lokala outdoorebutiken MestUte i Eskilstuna. Jag tror att de hade tagit hem grytan med tanke på mig och sådant uppskattas.
Tänk på att det går att smaksätta brödet som man vill, med timjan, lingon eller liknande.
Lycka till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande