onsdag 4 mars 2015

Sy egen tarp

Första testen av mitt hemmasydda tarp
Sån här fin utsikt fick jag från tarpen när jag hade satt upp den som ett tält.

Jag får lov att säga att jag är mycket nöjd. Det kändes helt fantastiskt att sitta under den hemmagjorda tarpen för första gången. Redan innan jag var färdig så visste jag vilka förändringar som jag ska göra på nästa tarp, men den här blev också riktigt bra.
Morgonsolen strilade försiktigt fram genom den glesa tallskogen och iskristaller från träden rasslade på tarpduken, jag njöt i fulla drag. Inte bara för att vädret var angenämt utan för att jag sytt hela tarpen själv. Från att inte ha sytt alls till att tycka det är svinkul. Man ska aldrig säga aldrig.
Måtten är cirka 3x3 meter, återkommer om vikten.
Här kommer några bilder på skönheten ;)
..och så här såg den då ut utifrån.




..här har jag satt upp den som en vanlig tarp/vindskydd
På baksidan sträckte jag upp taket med hjälp av öglan som jag sytt fast.

Jag är i alla fall nöjd ;P
Rejäla fästen i kordura.
Den ser lite låg ut på bilden, men jag kunde sitta rakt under utan problem.

Vad tycker ni, ser det inte bra ut med tanke på att det är det första jag sytt sedan syslöjden i skolan för typ 100 år sedan?
Här köpte jag materialet, tänk på att skatt och frakt tillkommer: Länk

4 kommentarer:

  1. Lika imponerad som din sy-fröken skulle varit :-)
    Kul lösning med de olika varianterna på uppsättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog mest impad själv ;)
      Notera att jag inte har någon stolpe i mitten då den är uppsatt som tält. Förövrigt är det "bara" en prototyp, jag hoppas den kommer bli som jag tänkt.
      Ses vi på mässan i morgon?

      Radera
  2. Men gu vad duktig du är!! Ser verkligen snyggt ut! Blir också sugen på att testa...men är inte alls nåt vidare på att sy...Var har du fått tag på tyget förresten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Susanne!
      Jag har inte heller sytt tidigare, men hur svårt kan det va, tänkte jag ;)
      Här är en länk till stället jag handlade från: https://www.onlinefabricstore.net/tan-70-denier-nylon-ripstop-fabric-.htm

      Radera

Liknande inlägg

liknande