torsdag 29 maj 2014

Test Haglöfs Grym

Grymma kängor trots brister
12 000 kilometers test av Haglöfs Grym

Nu har jag använt Haglöfs Grym sommar och vinter de senaste åren, så då tänkte jag att det kan passa med en liten personlig reflektion och utvärdering av kängan.
Haglöfs Grym är en mycket stadig- och framför allt en lätt känga. Jag har använt Grym dagligen i cirka fyra år. Under den tiden har jag vandrat och cyklat med dem i säkert 12 000 kilometer (pendlar till och från jobbet med cykel drygt 2000km/år).
Jag har även använt kängorna när jag åkt motorcykel. De har verkligen hårdtestats i samband med mina resor till Färöarna, där vädret minst sagt har varit varierande.
Fredrik Löfberg och jag på Färöarna 2013, med mina Haglöfs Grym.

Sedan jag köpte kängorna på MestUte i Eskilstuna har jag inte frusit om fötterna en enda gång under alla år. Det tycker jag är fantastiskt eftersom jag tidigare alltid frös på vintern. (mina fötter är st 44 och mina kängor är st 46. Det ger bra utrymme för fötterna och isolerande luft).
Jag har inte fått något skavsår, de har alltså fungerat på mina fötter från start. Men det är ju högst personligt.
Nackdelen med stoppade kängor är att det tar mycket lång tid att torka dem när man är ute på tur. Fördelen är att de är sköna och snälla mot fötterna.
GoreTex gör kängorna vattentäta och i bland kan man uppleva att de blir lite för täta och varma. Men om man tar för vana att lufta fötterna vid raster så funkar det bra.
Jag har använt kängorna med stegjärn när jag vandrat på glaciärer i Norge och det har fungerat bra.
Katarina Stipek och Pontus Gustavsson på MestUte-butiken i Eskilstuna


Jag skulle önska att de var gjorda för traditionell skidbindning och att hållbarheten skulle vara bättre (den nya modellen kanske håller bättre).
Problemet är att det gått hål på sidan av kängan. Det har alltså blivit ett hål rakt in i foten.
Det är helt oacceptabelt för en så dyr känga.
Fördelen med att köpa utrustning av känt fabrikat (Haglöfs) av den lokala handlaren (MestUte) är att man får bra hjälp när man får problem med utrustningen.
När mitt första par gick sönder så hade jag garanti kvar. Då var nämligen kängorna knappt två år, så det var inga problem.
När sedan dessa gick sönder efter ytterligare två år, då trodde jag inte att någon garanti skulle hjälpa, men det var inga problem.
Och jag kan faktiskt tycka att ett par kängor för cirka 3000:- ska hålla längre än två år.
Jag hoppas verkligen att Haglöfs kommit tillrätta med felet som gör att det gått hål i dem, för jag verkligen älskar dessa kängor.
Jag vill tacka MestUte och Haglöfs för mycket god service och all hjälp. Det lönar sig att handla märkesvaror av lokala handlare. Tack!

Jag tänkte försöka att ge kängorna ett betyg, men det är inte så lätt. Hade mitt första par fortfarande varit hela så hade den övriga skobranschen kunna lagt ner verksamheten, men nu är det ju tyvärr inte så.
Men å andra sidan så har jag fått så bra och positivt bemötande.
Därför har jag delat upp mitt betyg i flera olika delar.

Vikt, passform och värmeisolering



Slitstyrka/hållbarhet (gamla modellen)



Service och bemötande i samband med reklamation



Totalt får Haglöfs Grym tre av fyra Näräventyr


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande