måndag 3 februari 2014

Leatherman test

15 års test av Leatherman Wave
..eller Leatherman Wave vs Leatherman Surge
Ja det är faktiskt sant! Jag har haft och använt mitt multiverktyg dagligen under drygt 15 år. Nu har jag hängt av mig den för sista gången och då tänkte jag berätta lite om min erfarenhet av verktyget.
Leatherman Wave 15 år gammal och nya Leatherman Surge

Min multiverktygs historik
Mitt första riktiga multiverktyg, en Gerber köpte jag 1992.
Den använde jag i mitt jobb som bonde och grisskötare, på den tiden samt givetvis på fritiden.
Gerbern hade två stora minus.
Det ena var att verktyget behövde öppnas för att man skulle kunna fälla ut knivbladet, det andra var att tången var tvungen att skjutas ut för att man skulle kunna öppna den. Ofta kärvade tången så mycket att det inte gick att komma åt verktygets funktioner. Mycket frustrerande.
Efter några år bröt jag av tången i en oförsiktig handling (mitt fel), men de bytte ut tången gratis på garantin. Helhetsintrycket av Gerbern var att den krånglade, glappade och saknade spärr. Inte bra.

1998 köpte jag min Leatherman Wave.
Först tyckte jag att den var dyr, den kostade cirka 1000:- på den tiden. Men så här efter 15 års användning var det en mycket billig och bra investering.
Här nedan har jag punktat upp de olika delarna och funktionerna, med kommentarer och personlig reflektion.

Leatherman Wave

Kniven:
Det bästa är att du kan komma åt kniven med en hand, man fäller enkelt ut den med tummen och det går även att göra med handskar på.
Kniven håller skärpan relativt bra och är ganska enkel att vässa. Jag har läst om folk som brutit av sina knivblad och det tror jag beror handhavande fel. Jag har använt den hårt så att bladet har sviktat men det har aldrig gått av.
Det finns två olika knivblad en sågtandad som är lämplig att kapa rep och liknande med och en vanlig kniv till annat. Det sågtandade bladet är svårt att vässa. 2007 var jag tyvärr tvungen att avliva ett påkört får i Norge, då var det bra att ha kniven till hands.

Spärren:
Som låser de stora verktygen som knivarna, sågen och filen ska man kunna lita på. Risken är att de slutar fungera när man minst anar och när det är som mest olämpligt. För ett par år sedan när jag skulle göra ett hål i en björkstam för att få ut björksav så vek sig kniven. Jag blev lite skrämd och förvånad, men klarade mig utan skador. Innan dess har låset inte svikit utan fungerat väl. De mindre verktygen låses inte av spärren.

Tången:
Den var så tight och välgjord i början att man kunde använda den till pincett och dra ut stickor med. Efter några hårda år gick det inte längre att noppa hårstrån med den. Avbitaren fungerade också mycket bra, men när jag klippte av en härdad betongspik blev det grader på eggen vilket gjorde att tången kärvade. Jag slipade bort graderna, sedan fungerade den som vanligt. Det går bra att använda tången till avbitare, kabelskalare, plattång och grythandtag, mm. Förra hösten klippte jag loss ett rådjur som hade fastnat olyckligt i ett fårstängsel. Se filmen här:


Sågen:
Är flitigt använd och har hållit skärpan bra. Jag har sågat otaliga tändpinnar till elden, kortat stolsben till barnen när de var små, sågat plastslangar vid sommarstugan och kapat rådjurshorn bara för att nämna några av mina användningsområden. Den är fortfarande felfri, ganska vass och funktionell.

Filen/järnsågen/diamantbrynet:
Perfekt att alltid ha en fil och järnsåg med sig. Filen har två sidor, den ena är en traditionell fil och den andra sidan har ett diamantbryne. På diamantbrynet har jag vässat fiskekrokar och den kvinnliga delen av familjen har filat naglarna med den. Sågen och filen har jag bland annat använt till att kapa bultar till cykeln och motorcykeln när jag har varit ute och kört.
Efter 15 år är de fortfarande i mycket bra skick och har full funktion.

Saxen:
I bland när vår hushållssax inte fixar att klippa upp något där hemma då brukar saxen på min Leatherman Wave göra jobbet. Det finns en nackdel. Returfjädern på saxen fungerar inte tillfredsställande. På längre expeditioner eller äventyr går det bra att klippa naglarna med saxen. Erik blev nöjd när jag klippte luggen på honom en sommar och på 90: talet följde jag med räddningstjänsten upp i en skylift för att fotografera deras räddning av en kråka. Fågeln hade trasslat in sig rejält i en fiskelina och fastnat i en Tv-antenn högt uppe på taket till ett trevåningshus. När vi kom upp till kråkan visade det sig att killarna inte hade någon kniv med sig, men det hade ju jag. Med hjälp av saxen kunde räddningstjänsten försiktigt klippa bort kråkan och släppa den fri. Det här var på den analoga filmtiden och jag har inte hittat någon bild från händelsen.

Mejslarna:
Jag hade den gamla modellen utan bitz. Skruv/stjärnmejslarna är av mycket bra kvalitet, men jag saknar spärr på mejslarna. De minsta spårmejslarna passar till elektronik och kameran. Säg vad jag inte reparerat och skruvat i hop med de här verktygen: bil, hus, motorcykel, cykel, kamera och annan utrustning, mm. Många gånger har jag använt Leathermanen istället för att hämta en "riktig" skruvmejsel. Om det beror på envishet, lathet eller för att det fungerat bra ändå framgår inte, det kanske är en kombination.

Konserv/kapsylöppnare:
Konservöppnaren har jag även använt i hushållet eftersom vi inte haft någon bra hemma. Den fungerar fortfarande klanderfritt. Som kapsylöppnare använder jag verktyget i hopfällt (som när man öppnar med en tändare).

Fodralet:
Under åren så har jag bara behövt reparera läderfodralet. Låsknappen till locket lossade redan efter något år och efter cirka 8 år började sömmarna på hällan till bältet att gå upp. En lokal skomakare fixade båda felen för cirka 40:-. Storleken mellan Wave och Surge ser inte så stor ut, men upplevs större.
Vecket på locket blev 2008 när min dotter Linnea och jag åkte motorcykel upp till Nordkapp. Det hade regnat hela dagen så vi var alldeles dyngsura när vi kröp ner i sovsäckarna. Dagen efter hade locket fått den här formen, jag hade tydligen legat på kniven hela natten eftersom jag hade den fortfarande på bältet när jag sov.

Helhetsbedömning:
Jag skulle ha svårt att vara utan ett bra fungerande multiverktyg som man kan lita på i alla väder. Min Leatherman Wave har verkligen ställt upp i vått och torrt och uppfyllt alla mina förväntningar. I bland har jag använt den hänsynslöst utan minsta samvete och den har ställt upp och gjort sitt jobb. Wave är lätt och smidig och oftast känner man inte att den sitter på bältet.
Hur jag än tänker så kan jag inte komma på något negativt att säga. Tvärt om, verktyget har hjälpt mig att lösa flera enkla vardagliga saker och allvarliga problem.
Leatherman Wave får av mig, efter 15 års daglig och hård användning, 5 av 5 Näräventyr i betyg.




Leatherman Surge
När min trotjänare gick i pension var det dags för en värdig ersättare. Tankarna föll självklart på en ny Wave, men samtidigt tyckte jag att det skulle vara kul att testa en annan modell.
Därför blev det en Leatherman Surge och den köpte jag på nätet av Active Outfit den kostade cirka 1400 med frakt.
Efter att jag använt den nya kniven med kompletterad utrustning i en tid så kan jag säga följande: (och det är långt i från en utvärdering av Surge).
Den är lite tyngre och större, men det är inga problem. Men eftersom jag kompletterat den med ficklampa och tändstål så är den betydligt större och tyngre än Waven. Det är visserligen en vanesak och jag är ju van att ha en kniv på bältet dagligen, men med min extrautrustning är den något klumpig att bära med sig. Det är dock väldigt skönt att veta att tändstålet hänger med dagligen och ficklampa är oumbärligt om man till exempel tappar något i mörkret. Jag tycker helt klart att det är värt den extra vikten.
Multiverktyget levererades komplett enligt bilden med fodral, fil, informationsblad och ett klistermärke.


Anledningen till att jag valde en Surge var bland annat:
* Utbytbart stål i tången
* Möjlighet att enkelt byta sågblad
* Något större och kraftigare (vilket kan vara både bra och dåligt)

Leatherman Wave vs Leatherman Surge


Redan första dagen fick jag användning av Surge. Erik skulle ut och åka skidor på kvällen, men han fick inte dit pjäxan i skidbindningen, det visade sig att det hade blivit is i bindningen. Isen fick jag snabbt bort med hjälp av kniven.
Leatherman Surge, första jobbet första kvällen.

Dagen efter fixade jag en knut på en jojo (en sådan som man knyter fast på långfingret och man drar upp och ner med;).

Nu har jag kompletterat min Surge så att det har blivit en blandning mellan en, ECB-Everyday Carry Bag och en EDC-Every Day Carry om man använder sig av survialisternas begrepp.

Jag modifierade fodralet och kompletterade utrustningen så att det blev en liten överlevnadspryl helt enkelt.
Så här ser min EDC utrustning ut med, tändstål, ficklampa, Surge, MILLE-fodral, fil och bitz.

..och så här ser det ut när allt är nerpackat i Leatherman MILLE fodralet:


Det som jag nu har i mitt knivfodral förutom själva multiverktyget är följande:
* Bricka med 22 olika bitz.
* Ficklampa, Olight i3s EOS, med 80 lumen. Länk till ficklampa.
* Tändstål som jag monterade en klämma från en penna på.
* Det jag också skulle vilja ha i min EDC är en visselpipa och en liten kompass. Får se om jag kan få med det på något sätt.

Vad säger knivlagen?
Enligt knivlagen får man inte bära kniv, men med följande undantag:

  • militär som till uniform bär kniv
  • hantverkare som arbetar med mattläggning och bär kniv
  • svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
  • normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg.
Länk till Polisen 
Länk till Leatherman
Länk till ficklampa

Leatherman Wave får 5 av 5 Näräventyr i betyg:
 




#LeathermanWave
#LeathermanSurge
#Multiverktyg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande