tisdag 31 maj 2011

3 för 3


Mr Fjäderlätt, Jörgen Johansson och näräventyreren Mikael Andersson


När jag var och kollade på Primus nyheter träffade jag många intressanta människor, bland annat Mr Fjäderlätt, Jörgen Johansson.
Jörgen har varit och är en stor inspiratör för mig när jag väljer friluftsutrustning.
Han har ett bra tankesätt för att få ner vikten på sin packning.
Har ni hört talas om 3 för 3 eller 343?

Det går ut på följande:
Dela upp grundutrustningen i tre kategorier.

* tält/tarp
* sova (sovsäck o liggunderlag)
* bära (ryggsäck)


Tillsammans ska de tre väga max 3 kilo (3 för 3).

Själv har jag en ryggsäck som väger 0,9 kg, ett tält på 1,2 kg och sommarsovsäck och liggunderlag på cirka 1,6 kg.

Totalt 3,7 kg.

Jag har alltså inte nått till ner till tre kilo men jag har bantat min packvikt med 2,2 kilo. Och det är ju bra.

Om ni vill läsa mer om hur man packar fjäderlätt ska ni absolut kolla på Fjäderlätts hemsida:
http://www.fjaderlatt.se/

Jag var ju tvungen att fråga Jörgen hur mycket hans packning väger när han är ute och vandrar?

6 kilo plus mat för en vecka på fjället, blev svaret.

Jörgen och jag är helt överens om att när man vandrar ska man inte uppleva att man flyttar utrustning från A till B.
Det är ju själva vandringen man vill njuta av.

Beträffande nyheterna från Primus så kan jag nämna att den var både liten, lätt och gedigen och kommer troligen få en plats i min packning.
Men den släpps inte för än i juli, så tills dess förblir det en "liten" hemlis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande